Wat doet deze Scatophaga tercoraria?

Gestart door MarjoSmeets, augustus 28, 2008, 21:19:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Vanmiddag zag ik een insect op een blad in een boom zitten. Ik kon van afstand niet zien wat het was, dus heb ik een foto gemaakt en kon daaraan zien dat het een vlieg was (klopt het dat het een Scatophaga tercoraria is?) Maar ik zag nog iets vreemds, waarvan ik op het kleine schermpje niet kon herkennen wat het was. Ik heb toen een hele serie foto's gemaakt, om er zeker van te zijn dat er een goede tussen zou zitten, want het waaide nogal. Op de pc kon ik toen zien dat de vlieg een druppeltje of een luchtbelletje aan de mond heeft hangen. Ook zie ik op één van de foto's dat de druppel weg is en op een volgende foto is ie er weer en de foto daarna is ie nog wat groter. Weet iemand wat dit is?
Groetjes, Marjo


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Menko Vlaardingerbroek

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

MarjoSmeets

Hmm, van dat topic word je ook niet veel wijzer van.  Hier op waarneming heb ik kort geleden er nóg iets over zien staan, maar die bel had ook een heel andere kleur en was zelfs niet doorzichtig/glazig, wat die andere allemaal wél zijn. http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=57517
En in dat topic staat ook een link naar Diptera waar een uitgebreid topic hierover geweest is. (Het is waarschijnlijk hetzelfde topic als dat waarnaar in jouw link verwezen wordt) Het is dus schijnbaar nog steeds een groot mysterie. Leuk dat ik zoiets aparts op de foto heb kunnen zetten  :D

Nu ik geen antwoord op mijn eigenlijke vraag kan krijgen, kan me iemand dan wél bevestigen dat ik een Scatophaga tercoraria op de foto heb staan?
Groetjes en bedankt, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Iolaire

#3
Het is idd Scatophaga stercoraria .

En om e.e.a. toch een beetje te verduidelijken, hieronder een aantal van de in het diptera-topic genoemde theoriën (vrij vertaald):

1.   Het versnelt of vergemakkelijkt het spijsverteringsproces (waarbij zuurstof een rol zou spelen).
2.   Het versnelt of vergemakkelijkt het spijsverteringsproces (waarbij het blootstellen van het voedsel aan bacteriën in de lucht/omgeving een rol zou spelen).
3.   Het versnelt het spijsverteringsproces (waarbij opwarming van de "bel" met voedsel een rol speelt).
4.   Het zorgt er voor dat het nog vloeibare voedsel dmv verdamping wat "geconcentreerder" of "vaster" wordt.
5.   Het dient om de maaginhoud te "mixen" en bloot te stellen aan nieuwe enzymen.
6.   Het versnelt de opwarming (waarbij de "bel" in het zonlicht wordt gehouden, hierdoor snel opwarmt, waarna de bel weer wordt opgenomen en de vlieg "lekker warm van binnen is").
7.   Het zorgt er juist voor dat de vlieg afkoelt (zie het als een soort transpiratie).
8.   Het zou met schonen van de monddelen te maken hebben.
9.   Het zou als verdediging dienen (waarbij de "bel" over potentiële aanvallers kan worden "verspreid").
10.   De vlieg is verkouden en heeft een "loopneus".

De meest voor de handliggende theorie is toch die van het verteren van voedsel. Een vlieg is vaak een haastige eter en is gedwongen om in korte tijd veel voedsel tot zich te nemen. Later, als ie de kans krijgt en even "rustig" kan gaan zitten, "braakt" ie zijn maaginhoud op en gaat deze rustig zitten verteren. Of daarbij zuurstof, bacteriën, warmte of enzymen een rol spelen blijft even in het midden.

Het fenomeen is overigens ook bij zweefvliegen, gaasvliegen en zelfs bijen geconstateerd.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Bedankt Willem voor de vertaling! Ik had me dat van Diptera al uitgeprint om het makkelijker te kunnen lezen en te vertalen. Je spaart me dus een hoop werk!  :duim:

Nu heb ik net mijn foto's van vandaag zitten bekijken en nu viel me waarempel op dat nóg een van de gefotografeerde vliegen aan het bellenblazen is! Eerst had ik het nog nooit gezien en nu heb ik er 2 op 1 dag. Het zou natuurlijk kunnen dat het dezelfde vlieg is er zat nog geen 10 minuten en maar een paar meter tussen de 2 foto's. Maar zelf denk ik toch dat het 2 verschillende zijn, de kleur lijkt me heel anders. Welke soort is dit?
Groetjes, Marjo


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Iolaire

Lastig. Het doet me denken aan een Pollenia sp., maar of het er ook een is...
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Jammer, maar toch bedankt Willem!
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

corzonneveld

CiteerHet fenomeen is overigens ook bij zweefvliegen, gaasvliegen en zelfs bijen geconstateerd.

Niet bij zweefvliegen! En dat is boeiend, want als je het fenomeen goed begrijpt, dan snap je ook waarom zweefvliegen geen bellen blazen. Maar daar lijkt inderdaad nog geen zicht op te zijn. :(  
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Iolaire

Citeer
CiteerHet fenomeen is overigens ook bij zweefvliegen, gaasvliegen en zelfs bijen geconstateerd.

Niet bij zweefvliegen! En dat is boeiend, want als je het fenomeen goed begrijpt, dan snap je ook waarom zweefvliegen geen bellen blazen. Maar daar lijkt inderdaad nog geen zicht op te zijn. :(
Idd. Niet bij zweefvliegen. Ik bedoelde wolzwevers. En ik zag dat het ook is geconstateerd bij wespen en sprinkhanen!

Maar Cor, wat bedoel je precies met "Maar daar lijkt inderdaad nog geen zicht op te zijn." Als ik je woorden goed begrijp heb jij de definitieve uitleg voor het fenomeen.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

#9
En alweer heb ik een bellenblazende vlieg gezien, de vierde of vijfde op tijd van een paar dagen, terwijl ik dit eerder nog nooit gezien had. Maar volgens mij ben ik er nu helemaal door geobsedeerd. Ik meen nu zelfs RUPSEN (ik heb alleen nog geen idee of dit een vlinderrups is of van een ander insect, daarom staat deze nu ook op het rupsenforum) te zien die aan het bellenblazen zijn!  :wacko: Of kan iemand iets anders maken van het glimmende bolletje onder de pijl? Ik heb er ook nog een andere foto van, daar lijkt dat bolletje kleiner, maar die is vanuit een iets andere hoek genomen en niet erg scherp, dus daar kan ik me in vergissen.

Eigenlijk hoort die rups natuurlijk hier niet thuis, hij staat hier alleen maar omdat we het in dit topic over het bellenblazen gehad hebben en ik nieuwsgierig ben of iemand van jullie dit ook al eens gezien heeft. Misschien zien jullie het ook wel anders en is dit bolletje gewoon een onderdeel van de rups :D

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

arpwifi

Vanwege de opmerking over zweefvliegen is deze foto/waarneming wellicht interessant:

https://vroegevogels.bnnvara.nl/community/forum/post/druppel/22295
https://vroegevogels.bnnvara.nl/community/forum/post/rups-zonder-pootjes/22294#comments

Dat lijkt me een Scaeva-larve en die larve blaast dus kennelijk wel bubbels :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]