Raptor unknown, Cyprus

Gestart door Joppe, november 02, 2019, 11:37:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Joppe

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Cirkelde een tiental seconden boven rotskliffen van Kensington Cliffs voordat 'ie naar noorden vloog. Mid september.

I would like to know what species this is. Circling over Kensington Cliffs for a while before flying north.

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/181804470
onzeker Havik of Arend onbekend - Accipitridae spec. gezien op 2019-09-15 Cyprus - British Base Area
Foto's:









bij voorbaat dank, thank you, Joppe Rijpstra
Hartelijke groet,

Joppe Rijpstra

OlivierO

Op basis van enkel de bovenkant zou ik zo juveniele buizerd gezegd hebben, maar het ontbreken van de donkere polsvlekken vind ik vreemd en ik weet niet of dat kan. Het lijkt mij alleszins een buteo te zijn.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

adriaens

Weliswaar een erg wit exemplaar, maar het is een juveniele Wespendief.

OlivierO

Citaat van: adriaens op november 02, 2019, 15:31:30 PM
Weliswaar een erg wit exemplaar, maar het is een juveniele Wespendief.

Dat verrast mij wel! Geen banden op de staart onderdaan, ook geen polsvlekken, de armpennen zijn ook niet gebandeerd zoals ik zou verwachten bij een Wespendief, ... Met welke kenmerken kom je tot Wespendief, Peter? Ik zie het helaas niet.  :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

adriaens

Ik zie wel duidelijk donkere armpennen en grove bandering op de handpennen.
De onderstaart is op deze foto's niet of nauwelijks zichtbaar en bovendien heeft die bij juveniele vogels een veel minder duidelijk patroon dan bij adulten.
Verder wijzen de kleine kop, lange hals, lange staart en de witte bovenstaartdekveren ook allemaal op Wespendief.

OlivierO

Citaat van: adriaens op november 02, 2019, 16:46:10 PM
Ik zie wel duidelijk donkere armpennen en grove bandering op de handpennen.
De onderstaart is op deze foto's niet of nauwelijks zichtbaar en bovendien heeft die bij juveniele vogels een veel minder duidelijk patroon dan bij adulten.
Verder wijzen de kleine kop, lange hals, lange staart en de witte bovenstaartdekveren ook allemaal op Wespendief.

Oké, dat ga ik nog eens in detail bekijken dan. Merci voor de bijkomende uitleg.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Joppe

Bedankt heren, voor jullie reactie en uitleg!

Citaat van: adriaens op november 02, 2019, 16:46:10 PM
Ik zie wel duidelijk donkere armpennen en grove bandering op de handpennen.
De onderstaart is op deze foto's niet of nauwelijks zichtbaar en bovendien heeft die bij juveniele vogels een veel minder duidelijk patroon dan bij adulten.
Verder wijzen de kleine kop, lange hals, lange staart en de witte bovenstaartdekveren ook allemaal op Wespendief.

Juv. lichte wespendief had ik ook nog niet aan gedacht. Dat klopt qua slanke postuur wel beter dan een buizerd. Bovendien was het die dag voor ons de meest waargenomen roofvogel. Alleen mis ik ook die polsvlek en vooral de bandering op de handpennen, die lijken voor mij juist compleet zwart.

In het veld was mijn allereerste ingeving dat het een aasgier was, op foto's was dat snel uitgesloten. Maar daarmee wil ik nog aangeven dat het formaat groter leek, misschien meer in de arend categorie. Al zit je daar soms behoorlijk naast en kan dat in dit geval best komen door de Eleonora's valk die er naast vloog  ;D
Hartelijke groet,

Joppe Rijpstra

vs.vanbergen

Wependief lijkt mij ook de beste kandidaat. Uniek beest, zo licht en zonder polsvlekken!