Onbekende overvliegende vogel

Gestart door Stefan v. Schaik, oktober 30, 2019, 23:35:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Hallo,
Vanmorgen in de tuin vloog dit vogeltje over. Vrij compact en gelig van kleur. Allereerst dacht ik aan groenling of sijs maar het geluid was totaal anders. Leek bijna staartmees achtig. Ook lijkt het snaveltje te klein voor groenling. Maar wat is het dan wel?...
https://waarneming.nl/waarneming/view/181748985?_popup=1
Stefan van Schaik

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

Gaaf! Had al het vermoeden maar durfde niet met zekerheid te zeggen. Zeker omdat de vogelaars hier dachten dat het groenling was.
Stefan van Schaik

Morten

Fraai vastgelegd zo! Maar klopt aantal = 2? Dat zou namelijk nog spectaculairder zijn.
Groet, Morten


Stefan v. Schaik

Vlogen kort bij elkaar en hoorde verder niks anders. Heb de ander niet vastgelegd dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Vliegen ze ook tussen vinken bv?
Stefan van Schaik

frankneijts

Citaat van: Stefan v. Schaik op oktober 31, 2019, 14:50:55 PM
Vlogen kort bij elkaar en hoorde verder niks anders. Heb de ander niet vastgelegd dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Vliegen ze ook tussen vinken bv?

Eurootjes schijnen vooral solitair te trekken (zie: Veldgids Vogeltrek, 2019) maar om te fourageen zoeken ze elkaar dan vermoedelijk al snel op. Deze vogels https://waarneming.nl/observation/181450380/ werden tesamen ontdekt op een plek waar de dag ervoor ook een (duidelijk ander) exemplaar https://waarneming.nl/observation/181407557/ verbleef. Maar gezien ook de schaarsheid van de soort tegenwoordig (of worden er dit najaar nu wat meer gemeld?) en het feit dat je van het andere beestje niks kenmerkends hebt kunnen vaststellen, zou ik er toch maar één als Euro invoeren ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

aalstg

Hoi Frank,

Ik ben zeer benieuwd waarom jij hier een Euro man van maakt?
Staart lijkt me veel te lang, ik mis de krachtige streping op de onderdelen en ook de witte buikdelen ontbreken. Ook de donkere kin klopt niet voor een EuroKanarie. Lijkt op de foto wel een niet zo grote snavel te hebben, maar van achteren gezien is dat toch moeilijk vast te stellen.

Groetjes,
Gerard van Aalst

frankneijts

#7
Citaat van: aalstg op oktober 31, 2019, 16:57:22 PM
Hoi Frank,

Ik ben zeer benieuwd waarom jij hier een Euro man van maakt?
Staart lijkt me veel te lang, ik mis de krachtige streping op de onderdelen en ook de witte buikdelen ontbreken. Ook de donkere kin klopt niet voor een EuroKanarie. Lijkt op de foto wel een niet zo grote snavel te hebben, maar van achteren gezien is dat toch moeilijk vast te stellen.

Groetjes,
Gerard van Aalst

Gerard, het is een misverstand dat Euro's een korte staart hebben. Niet alleen viel het me vaak op bij vogels in het veld (vorige week nog bij het bekijken van de 3 vogeltjs in Leende) dat de staart best lang lijkt maar ook de biometrie zoals gedetailleerd vermeld in het HBWP deel 8 maakt duidelijk dat de staart niet alleen absoluut langer is dan bij Sijs maar nog duidelijker relatief. Zelfs is de staart (relatief) langer dan bij Kneu en Groenling..
De kleuren en tekening zijn op een matige, wat onderbelichte foto van een overvliegende vogel natuurlijk lastig te beoordelen. Zo 'verdwijnt' (een deel van) de flanktekening doordat de meeste strepen 'samengeperst' worden in de flankveren die deels onder de vleugel verscholen gaan. De bij een Euro-man in winterkleed gebruikelijke olijfkleurige zomen aan de gele delen rond hals en benedenkeel/bovenborst (zie https://waarneming.nl/observation/181450380/) lijken bij matige belichting van onderen donker en de donkere streping vervaagt. De hoeveelheid geel op de onderzijde varieert bij mannetjes (bekijk maar eens een aantal mannen op google!) dus ook de hoeveelheid wit. Maar als je nu de foto van Stefan sterk oplicht zie je een geel kinnetje, een witachtige onderbuik en anaalstreek, donkere streping op de bovenborst: allemaal goed voor een man Euro. Oh ja, en het rollertje van Euro kan soms inderdaad best een beetje Staartmees-achtig lijken. Beluister deze opname https://waarneming.nl/observation/181407557/ maar eens.
Maar misschien dat Stefan hier een bewerkte (sterker opgelichte) foto van het origineel kan plaatsen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

Even een foto extra opgelicht. Meer kan ik niet met mijn programma's, maar zoals Frank al aangeeft is de lichte anaalstreek duidelijk, net als de bestreepte bovenborst.

Citaat van: aalstg op oktober 31, 2019, 16:57:22 PM
Hoi Frank,

Ik ben zeer benieuwd waarom jij hier een Euro man van maakt?
Staart lijkt me veel te lang, ik mis de krachtige streping op de onderdelen en ook de witte buikdelen ontbreken. Ook de donkere kin klopt niet voor een EuroKanarie. Lijkt op de foto wel een niet zo grote snavel te hebben, maar van achteren gezien is dat toch moeilijk vast te stellen.

Groetjes,
Gerard van Aalst

En Gerard, de foto is recht boven me genomen, dus niet van de achterkant. De kleine snavel was ook het eerste dat me opviel, na het terugkijken van de foto.
Stefan van Schaik

aalstg

Hoi Frank,

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg.
Blijft natuurlijk dat ik het een heel moeilijke foto vind. Knap dat jij daar een Euro van kunt maken. Ik kwam niet verder dan Groenling (en ook enkele andere goede vogelaars hier uit Uden e.o.). Ik snap nu waarom ik nooit een Mystery Bird Competition heb gewonnen en ook nooit hoog heb gescoord. Geef mij maar een overvliegende vogel die roept, want in geluiden ben ik duidelijk een stuk beter.

Groetjes, Gerard

frankneijts

Citaat van: aalstg op november 01, 2019, 14:17:06 PM
Hoi Frank,

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg.
Blijft natuurlijk dat ik het een heel moeilijke foto vind. Knap dat jij daar een Euro van kunt maken. Ik kwam niet verder dan Groenling (en ook enkele andere goede vogelaars hier uit Uden e.o.). Ik snap nu waarom ik nooit een Mystery Bird Competition heb gewonnen en ook nooit hoog heb gescoord. Geef mij maar een overvliegende vogel die roept, want in geluiden ben ik duidelijk een stuk beter.

Groetjes, Gerard

Ha Gerard, ik begrijp dat je hier niet meteen een Euro van kunt maken maar een (man: want groengeel van onder) Groenling (en een eventuele Citroensijs-man) kun je hier gemakkelijk uitsluiten door bijv de zware flankstreep: beide soorten hebben een egale groengele flank. Sijs (man) is lastiger maar die heeft een kortere staart en langer snavel en vooral een helderder en gelere bovenborst/hals. Ook past de beschrijving van het geluid niet op (Citroen-)Sijs al is geluidsbeschijving notoir lastig en te persoonlijk om er normaliter al teveel waarde aan te hechten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'