Op dennenappel

Gestart door DuDe, oktober 28, 2019, 21:27:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Is op  basis van deze foto's determinatie mogelijk of is de  :micro: noodzakelijk?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/181666952/.
1 Grijswit kalkkopje - Physarum leucophaeum
datum: 2019-10-25
locatie: Amsterdamse Waterleidingduinen - Naaldenbos (NH)

foto's:




Alvast dank, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

jokeb

er zijn maar weinig slijmzwammen zonder microscopisch onderzoek op naam te brengen. Deze helaas ook niet.
groet,
Joke

DuDe

Merci Joke, het is niet anders. Wie weet iets voor in de toekomst  :blink:
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Marian Jagers

Dag Axel,

Mooie foto's. Alleen de naam .......
P. leucophaeum is een duidelijk gesteelde soort. Jouw vondst is ongesteeld (of heeft een heel klein, voor ons zo niet zichtbaar steeltje). P. leucophaeum kan dit niet zijn. Met de naam handhaven en de waarneming alleen op onzeker zetten, houd je jezelf voor de gek.
Slijmzwam spec. zou correcter zijn.

Als er dan toch een naam bij moet komen (opsturen voor controle is altijd mogelijk, dan weet je het zeker). Het lijkt me eerder een Didymium dan een Physarum.
Groeten Marian

Marian Jagers

#4
Oh, oh, het viel me al op dat de naam Grijswit kalkkopje tegenwoordig vaker wordt gesuggereerd.

Axel, ik heb je foto met de fotoherkenning getest en wat denk je (dat wist jij al) ........... 1e suggestie Grijswit kalkopje met 80% zekerheid.
De minst in aanmerking komende soort wordt hier aan iemand die geen slijmzwammen herkent gesuggereerd (helaas ..... is de software niet zeker van zichzelf ........... (gelukkig). Laat die software of de makers ervan eerst eens een studie naar slijmzwammen doen)  :police:.

Geen wonder dat dit fout gaat.

Groeten Marian

DuDe

Hallo Marian,

Ik vind een (onzekere) naam leuker, maar als het gewoon niet klopt heb ik veel liever Slijmzwam spec. Veel van mijn waarnemingen gaan - net zoals deze - via de herkenningssoftware. Ik weet dat die lang niet altijd goed werkt, maar vaak weet alleen de expert hoe slecht 'niet altijd goed' is.  ;) Omdat ik het leuk vind om van vrijwel alles iets te weten (niet erg slim....) helpt het me soms wel op weg om me te verder verdiepen in planten, wantsen, paddenstoelen, nachtvlinders etc.. Ik zal niet zo snel iets als zeker registreren, maar zet het op onzeker en/of vraag het op een forum in de hoop dat daar iemand met veel geduld al die rare vragen en suggesties wil beantwoorden.
Misschien is het wel goed dat die software niet perfect is; we zouden geen fora meer hebben, waar nog met elkaar gecommuniceerd wordt en we zouden zelf niet meer hoeven na te denken (en te leren).

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Marian Jagers

Dag Axel,

De software maakt van determineren een meerkeuze spelletje (een veel te vaak onbetrouwbaar spelletje, maar de waarnemer ziet het niet).
Wie gaat er nog studeren (dus met boeken, microscoop en lezen van artikelen) als software je van alles voorzegt? (hoofdrekenen is op school nog een verplicht vak, was dit niet zo, zou je dan nog kunnen hoofdrekenen?).
Slijmzwammen en paddenstoelen al helemaal zijn een langdurige studie (tientallen jaren), wil je er goed in thuis geraken. Je hoeft niet gelijk alles te weten maar je moet wel leren kijken (en lezen).

Wie zal over 10 jaar nog kunnen controleren of wat de software beweert en goedkeurt wel klopt? en wie zal nog in staat zijn namen aan te passen, namen die steeds maar weer veranderen omdat de mycologie nog volop in beweging is? als je alleen maar een foto in hoeft te voeren en er een naam uit komt rollen ..............


Groeten Marian