Gedomesticeerd konijn

Gestart door OlivierO, oktober 20, 2019, 20:01:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Hallo,

Ik heb twee vragen.

Eén: heeft het zin (waarde voor de database) om in natuurgebieden (in mijn geval vooral in België) gedomesticeerde konijnen in te geven of gaan die beesten toch dood na 2 weken of een winter?

Twee: Als er bij één ja wordt geantwoord, is het dan geen idee om een (onder)soort Oryctolagus cuniculus forma domestica (of iets dergelijk) toe te voegen aan de soortenlijst?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Oenanthe

Ha Olivier,

als we alleen waarnemingen moesten invoeren van dieren die een lang leven voor zich hebben was de database een stuk leger. Van alle dieren, of het nu vogels, zoogdieren, insecten of amfibieën of wat dan ook zijn, is over een half jaar het overgrote deel dood. We weten alleen niet of een door jou of mij waargenomen individu tot die groep behoort. Twee redenen om je suggestie om geen waarnemingen in te voeren van verondersteld ten dode opgeschreven individuen, te verwerpen.

Of je waarnemingen van gedomesticeerde escapes moet invoeren hangt af van dezelfde gronden waarop je waarnemingen van wilde dieren invoert. Als jij vindt dat dat zinvolle informatie over hun voorkomen en verspreiding geeft, moet je het doen. Ik zou alleen, zoals jij al zegt, geen ontsnapte vlaamse reuzen of andere troeteldieren als wilde dieren invoeren. Dat vervuilt de database alleen maar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

tekenaar

#2
Ik ben het niet helemaal eens met Maarten: zulke waarnemingen geven wel een beeld van hoe vaak het voorkomt dat konijnen worden losgelaten. Dit kan vanuit beheer en dierenwelzijnsoverwegingen op lange termijn best een belangrijk gegeven zijn. En soms kan het ook voor iemand aanleiding geven het dier te proberen te vangen (wat voor beheer van het gebied en voor het dier in kwestie helemaal niet verkeerd zou zijn ... ).

In feite stammen alle konijnen in west Europa af van gedomesticeerde konijnen en in veel populaties worden af en toe bonte en zwarte exemplaren geboren (en bonte met alleen een wit neusje of voetje overleven net zo goed als helemaal bruine) Uiteindelijk is konijn een endemische soort van het Iberische schiereiland ... Ook als een losgelaten exemplaar uiteindelijk niet overleeft, dan kan hij/zij voor die tijd nog nakomelingen achterlaten ...

Ik zou voor zulke exemplaren de optie "kleed = afwijkend" gebruiken en niet direct nieuwe "soorten" aanmaken. Zeker niet met de vanuit de zoologie gezien foude aanduiding "forma domestica" (die mag immers volgens de zoological code of nomenclature geen deel uitmaken van wetenschappelijke namen van dieren!).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Duidelijke gedomesticeerde konijnen in natuurgebieden graag invoeren.

Tenminste een deel van in natuurgebieden losgelaten tamme konijnen weet zich te handhaven en mengt met wilde konijnen. In stedelijke omgeving bijvoorbeeld leidt dit tot qua o.a. formaat en oorlengte wildvormige konijnen, maar wel regelmatig met duidelijke kleurafwijkingen tov wildkleur.

Zwarte konijnen in bijvoorbeeld de kuststreek in Nederland zijn overigens wel gewoon wilde dieren, met een van nature optredende donkere kleurvariëteit.
Met vriendelijke groet, Rob