Waarnemingen invoeren zonder exacte locatie?

Gestart door TvdB, mei 08, 2020, 17:34:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

TvdB

Ik heb uit mijn fotoarchief een aantal waarnemingen gehaald die ik graag wil invoeren. Ik weet alleen de exacte locatie niet meer.

Om een voorbeeld te geven: een hele set foto's van een vakantie op Corsica. Ik weet dat de waarnemingen van Corsica zijn maar niet precies waar.

Bij het invoeren is de minimale precisie 1 kilometer. Wat is wijsheid cq. het devies?


  • Niet invoeren als je de precieze locatie niet weet?
  • Als locatie het meest centrale punt (van Corsica in dit geval) kiezen met een zo minimaal mogelijke precisie (1km)?
  • Op een andere manier invoeren die ik over het hoofd zie?

Ik hoor het graag, bij voorbaat dank!

Douwe van der Ploeg

Ik vermoed dat dit oude waarnemingen zijn? Zo ja, eerst even datum aanpassen en daarna kan je ze op gebiedsniveau invoeren. Natuurlijk gelieve wel om zo nauwkeurig mogelijk gebied te kiezen, wanneer mogelijk :)
Douwe van der Ploeg

TvdB

Oude waarnemingen inderdaad, de datum/tijd haalt 'ie wel uit de foto maar daarin zijn geen coördinaten te vinden, vandaar mijn vraag.

Invoeren op gebiedsniveau: hoe?

Ik probeer nu in te voeren door de naam van het gebied in te typen i.p.v. op de kaart te klikken maar krijg vervolgens een foutmelding als ik de waarneming op wil slaan (ter info: ik gebruik beta.observation.org.):




Henri van Dodeweerd

Je bent dan al heel ver. Je moet de pointer (rode ding) nog ergens in het gebied plaatsen. Als je niet exact weet waar het in dat gebied was dan doe je het bij benadering.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

TvdB

Oké, maar dan zet 'ie de waarneming dus wel op dat punt? Ook al kan de daadwerkelijke waarneming tientallen kilometers verderop gedaan zijn? Of is 't in dat geval 't gebied dat 'telt'?

TvdB

Een beetje dit idee:

https://waarneming.nl/users/182970/observations/?after_date=2011-01-01&before_date=2011-09-01&species_group=&rarity=&search=&advanced=on&species=&sex=&province=&life_stage=&activity=&method=&validation_status=

Deze waarnemingen zijn van Terschelling, alleen geen idee meer waar precies. Hij zet ze nu op Terschelling - Formerum omdat ik daar de kaart aangeklikt heb. Ook al heb ik de precisie op 1000m gezet.

Voelt onzorgvuldig, ik zou gevoelsmatig liever de waarneming op 'heel Terschelling' invoeren o.i.d... :)

TvdB

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 09, 2020, 05:55:47 AM...en daarna kan je ze op gebiedsniveau invoeren.

Is dit wat je bedoelt?



Zo ja, kan het kloppen dat dit enkel in de 'oude' versie van de site werkt en niet in de beta-versie of op de gewone waarneming.nl?

Douwe van der Ploeg

Ja bijvoorbeeld, maar je kan ook alleen bij "Gebied" het juiste gebied selecteren en daarna op OK klikken.

Zou best kunnen, ik gebruik de beta niet.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

invoeren op gebied kan alleen via de oude site.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

TvdB

Citaat van: hiskodevries op mei 12, 2020, 07:36:27 AM
invoeren op gebied kan alleen via de oude site.

Dat vermoedde ik al. In dat geval ben ik wel benieuwd naar jouw advies m.b.t. mijn 1e post. Hoe hiermee om te gaan?

Henri van Dodeweerd

De keuze die er dan is lijkt mij als volgt.

1. Op de oude versie invoeren met foto en al. Hierna in de nieuwe versie de beeldherkenning per soort doen en eventueel aanpassen. Dit is de meest nauwkeurige en tegelijkertijd ook tijdrovende klus.

2. Gelijk op de nieuwe site invoeren en de pointer gewoon ergens in het gebied zetten. Bij opmerkingen kun je dan typen dat de exacte locatie niet bekend was. Je kunt mogelijk enige nauwkeurigheid nog in acht nemen. Bijv. als je weet dat het in een stad was, de waarneming in de bebouwde kom neerzetten. Als het in een bos was, het in een bos plaatsen o.i.d.

3. Op de oude versie invoeren en de soorten via het forum checken... of wachten op goedkeuring van een admin. Sommige soortgroepen gaat dat laatste zeer snel...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd