Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Vliegenpoppen in aardhommelnest  (gelezen 136 keer)

wilde

• Member
    • Insecten fotosite
Vliegenpoppen in aardhommelnest
« Gepost op: juli 21, 2020, 13:36:14 pm »

Al vele jaren houd ik hommels in nestkasten in mijn tuin.
In 2020 is er slechts 1 broednest gestart (aardhommel).
Dit nest leek voorspoedig te ontwikkelen, maar eind juni zag ik geen darren en jonge koninginnen heb ik geheel niet gezien.
Bij het opruimen van deze nestkast waren er relatief weinig larven van hommelwasmotten. Dan kan het geen groot broednest (meer) geweest zijn.

Opvallend was bij het uit de kast halen van het restant nestmateriaal, dat er zeer veel poppen van vliegen aanwezig waren. Ik heb er wat verzameld: er waren 2 vrij grote poppen (misschien Volucella?), meer dan 100 donkere (zwart met iets rode gloed) poppen (Brachicoma devia?) en ook meer dan 100 kleinere gele/oranjebruine poppen.

Op de donkere poppen liepen kleine mijten (0,57 mm). Misschien zijn het gewoon stuifmeelmijten, want die hebben ongeveer die grootte.
Bijgaand wat foto's. Herkent iemand wat?

De vliegenpoppen zal ik proberen uit te kweken. Pieter van Breugel die mij recent bezocht heeft er ook wat meegenomen en zal hetzelfde proberen. Dan wordt mogelijk duidelijk van welke vliegen de poppen zijn en waarom het aardhommelnest waarschijnlijk mislukt is. De boosdoeners zijn dan mogelijk de larven van Brachicoma devia  geweest. De schijnen hommelbroed volledig te verwoesten door de massaliteit. Ze zouden parasiteren op de hommellarven en niet op afval van het nest.
Graag commentaar.
Groet, Albert de Wilde
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 20 queries.