Geen idee Wie wel

Gestart door Erik van Dijk, oktober 17, 2019, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://world.observation.org/waarneming/view/181204199
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2019-06-24 BRD - NSG Obere Ahr mit Muehlheimer Bach, Reetzer Bach und Muehlenbachsystem
Foto's:


bij voorbaat dank Erik van Dijk
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

e.kneepkens

Vreemd, ook nooit gezien. Schot voor de boeg: galvorming in bijv 'n Galium  ????
met vriendelijke groet, Emanuel

Erik van Dijk

Een gal daar had ik nog niet aan gedacht  :angel:


Ik zoek eens verder.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Rien Ondersteijn

Goed schot voor de boeg :  :duim:
[ maar Sherardia met zijn kortere, spitsere en gegroefde blaadjes lijkt me nét iets kansrijker ?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik van Dijk

Kansrijker wel, maar voor Blauw Walstro is er maar een gal en die lijkt er helemaal niet op. Ook voor gallium geen look-a-likes.


Helaas
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Rien Ondersteijn

#5
Van J.W.Wertwijn [Natuurpark Spoorzicht]kreeg ik het volgende citaat :

"Walstro wordt in Nederland gerekend tot de Galium soorten.
En op Galium soorten komen veel gallen voor, veroorzaakt door galmuggen, trips galluizen, galmijten (peertjesmijt, sponsmijt), en een enkele bladvlo. Triozidae zijn Bladvlooien.

In Docters van Leeuwen (4e druk) staan ruim 3 pagina's over gallen op Walstro soorten in Nederland. Maar uw vondst is van buiten Nederland.

Op basis van de foto kom ik er niet uit. Ik denk dat als er al sprake is van galvorming deze nog niet volledig is. De witte sterke beharing van het blad sluit een aantal soorten gallen direct uit. "

Dus waarschijnlijk zijn meerdere galsoorten mogelijk.


https://bladmineerders.nl/host-plants/plantae/spermatopsida/angiosperma/eudicots/superasterids/asterids/lamiids/gentianales/rubiaceae/sherardia/sherardia-arvensis/?lang=nl
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Sherardia was ook mijn eerste indruk maar die heeft een stekelpuntig blad met naar voren gerichte haren op de bladrand die minder ingerold is.
Ik zou nog wat verder zoeken.