Groene Schildwants

Gestart door henny pen-de jong, oktober 15, 2019, 18:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Soms zie ik Groene schildwantsen met een zalmkleurige onderkant. De meesten hebben een geel/groenige onderkant.
Is dit een verschil tussen de mannetjes en vrouwtjes ?
Graag zou ik hier iets meer over weten.
vriendelijke groet, Henny

arpwifi

Hoi Henny,

net deze week had ik wat oude foto's opgegraven om een oude discussie te illustreren die over de gekleurde buikjes ging. Je vindt dat in de tekst bij deze foto:


Naar aanleiding daarvan stuurde Ingrid me een kiekje van een koppeltje (zie Bijlage) - ze vind de foto niet goed genoeg om op haar website te zetten, maar het is wel een leuke illustratie. Die foto is van mei (2006) en onze theorie is dat bij het terugkleuren van winter- naar zomer-kleur het proces zo ongeveer tegengesteld gaat van de herfstverkleuring en dus de buik het laatst weer groen wordt (en dat dit niet bij alle individuen even snel gaat, zoals ook in de herfst).

Of de groene en bruine buiken ook gerelateerd zijn aan het geslacht, daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit op gelet. Het zou misschien prima kunnen dat vrouwtje eerder/later of sneller/langzamer verkleuren dan mannetjes. Ik heb eerlijk gezegd geen idee en het best leuk om daar in het vervolg eens wat beter op te letten  :duim:

Bijlage: Foto (c) Ingrid Altmann
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

henny pen-de jong

Goed om te weten over die verkleuring. Ik zag er gisteren twee met zalmkleurige buik! Maar een maand geleden zag ik dit ook al!
Misschien heeft het toch ook iets te maken met het geslacht...misschien komen we daar nog achter...
Vriendelijke groet,
Henny