onbekende slijmzwam...

Gestart door jeanette, oktober 10, 2019, 22:59:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Vond ik heel laag in  de vegetatie tussen  Duizendblad en gras....en daardoor moeilijk te fotograferen. Wie herkent dit?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/180576166/.
1 Myxomyceet indet - Myxomycota indet.
datum: 2019-10-05
locatie: Ruinerwold - Waterwingebied (DR)

foto's:





Marian Jagers

Dag Jeanette,

Kun je nog eens gaan kijken? Je vondst is te jong.
Groeten Marian

jeanette

Ga ik zeker doen, Marjan...als het droog is...

jeanette

Gisteren terug gegaan, maar er was nauwelijks meer iets van over....helaas. Zal de  foto  er toch maar even  bij plaatsen , maar ga er vanuit dat het een  slijmzwam spec. zal blijven.
Hoe dan ook dank voor het meekijken/-denken, en groet,
jeanette

Marian Jagers

Dag Jeanette,

Mooi dat je nog eens bent gaan kijken.

Door het groeien in grasachtig/kruidenachtig terrein en door de wittige kleur van het plasmodium ga je al gauw denken aan Groot kalkschuim. 

Slijmzwamkenners zijn heel voorzichtig met het benoemen van plasmodium, een stadium waarin nauwelijks kenmerken aanwezig zijn. 

Je tweede foto laat zien dat je vondst gerijpt is (daarmee voor mij een slijmzwam is) en ook al is het al deels vergaan door de regen (neem ik aan) is wel het donkere sporenpoeder passend bij Groot kalkschuim is te zien.
Dat maakt het al veel aannemelijker dat het deze soort is.



Groeten Marian

jeanette

Wat fijn dat je het  hiermee toch nog van een naam kunt voorzien, Marian! Het was inderdaad nat geregend ,en laag in de vegetatie waardoor het heel lastig fotograferen was.
Hartelijk dank!
vriendelijke groet, jeanette

Polaris

Het is Heksenboter .... Fuligo septica...
Groet