waarnemingenbeleid

Gestart door Geum rivale, oktober 03, 2019, 17:06:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Naar aanleiding van een paar determinatievragen waarvan ik de waarneming had ingevoerd op iNaturalist, waarna de onderwerpen gesloten werden, het volgende.
Ik ben deze winter vier weken in Maleisië geweest en één in Indonesië. Voor de determinatie heb ik veel baat gehad bij het archief van iNaturalist, dat ik ontdekte toen ik via Google zocht naar soortherkenning. Daarom leek het me redelijk een deel van mijn waarnemingen daar in te voeren, dus heb ik me aangemeld. Omdat ik echter nog niet weet of dat ook een determinatieforum heeft en ik goede ervaringen had met Waarneming, heb ik enkele gevallen waar ik niet uitkwam hier gevraagd, en omdat verzocht werd de waarnemingen eerst vast te leggen in Observation heb ik besloten dat te doen voor de waarnemingen van Maleisië, verreweg het grootste aandeel; de weinige van Indonesië doe ik dan via iNaturalist. Voor mezelf leek dit me de eerlijkste oplossing, omdat ik voor determinatie (onder meer) beide kanalen gebruik.
Nu vond ik het commentaar dat ik kreeg nogal vervelend. Op mijn reactie dat het uiteindelijk toch gaat om de waarnemingen in plaats van om het 'clubje' kreeg ik geen antwoord. Een vergelijking die gemaakt werd met een garagebedrijf gaat mank: daar gaat het om commercie, hier (als het goed is) niet. Maar als je toch vast wil houden aan die vergelijking: een slimme autohandelaar stuurt een potentiële klant niet weg als hij denkt dat die zijn auto toch elders gaat kopen; als de klant een goed gevoel overgehouden heeft aan het gesprek bestaat de kans dat hij zijn volgende auto toch bij die garage koopt, of hem anderen aanbeveelt.

Het doel is toch om mensen enthousiast te krijgen voor de natuur, om uiteindelijk meer waarnemers en dus meer ingevoerde waarnemingen te krijgen?
Kees van Reenen

gerbenth

Ik gebruik sinds vorig jaar beide sites intensief. Ik meld hier regelmatig dat een ID via inaturalist tot stand gekomen is en andersom. Beide sites zijn heel waardevol. Het naast elkaar invoeren en regelmatig aangeven dat je inat en wn.nl gebruikt, zorgt voor kruisbestuiving en je vult beide databases aan met jouw informatie. Ik voer op Inaturalist niet alleen in voor mezelf maar ook om bezoekers van Nederland te helpen zoals ik geholpen ben met foto's uit Japan.

Waarneming draait om waarnemingen (met of zonder foto) en Nederlandse/Belgische admins die ze beoordelen.
Inaturalist: draait om foto-waarnemingen die door amateurs en kenners (lokaal of niet) beoordeeld worden.

Ik doe het zo:
in het veld invoer in obsmapp (wereldwijd)
thuis foto's bijsnijden en uploaden naar observado.org
daarna originelen naar inaturalist uploaden en de waarneming afronden (met gps op mijn camera is dat een fluitje van een cent)

beoordeling observado.org
Nederlandse waarnemingen worden doorgaans snel beoordeeld door admins
Europese regelmatig wel, maar vaak ook niet (alle begrip voor dus)
Japanse af en toe beoordeeld

beoordeling inaturalist
dagvlinders, libellen en vogels worden doorgaans dezelfde dag beoordeeld. Nachtvlinders in Europa ook
Japanse Nachtvlinders niet of nauwelijks (nog)

Af en toe is het wat lastig als een waarneming daar anders beoordeeld wordt hier. Dan geef ik doorgaans de voorkeur aan het admin-oordeel hier (dat zet ik er dan ook bij daar)

Ik zou niet hier het forum gebruiken en alleen daar vullen

mijn 2 cent
groeten
Gerben


Guus Peterse

Citaat van: Geum rivale op oktober 03, 2019, 17:06:30 PM
Nu vond ik het commentaar dat ik kreeg nogal vervelend.
Commentaar van wie?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HJDT

#3
Laat je niet op je kop zitten door die twee zuurpruimen op dit forum Kees. Als iemand geen antwoord wil geven op je vragen zegt dat alles over hen. Het is bijzonder flauw dat iemand je niet zou willen helpen omdat je op "een verkeerde site", je waarnemingen in hebt gevoerd en je hoeft je zeker niet te verantwoorden over het waarom. Natuurlijk snap ik dat het vanuit waarneming.nl de voorkeur heeft dat je de websites onder hun beheer staan gebruikt maar dat ben je toch zeker niet verplicht!? Dit duo azijnzeikers vergeet nogal eens dat zij niet waarneming.nl "zijn" en menen te pas, maar vooral te onpas, hun eigen mening te moeten opdringen aan andere gebruikers.

Geeft iemand geen antwoord dan doet hij dat toch lekker niet. Er is vast wel iemand die minder bekrompen is en je gewoon wil helpen.....

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

tekenaar

ik volg eerlijk gezegd niet wat hier aan de hand is.

Wat wel vaak gebeurt (mischien te vaak) is dat we vragen om waarnemingen eerst even in te voeren voordat je een vraag erover stelt. Dat scheelt een heleboel heen en weer gevraag, o.a. naar de locatie, soms ook naar het habitat enz. Persoonlijk vindt ik het vervelend wanneer een waarnemer, na antwoord te hebben gehad, de waarneming weghaalt: ik lees regelmatig vragen waar ik niet op reageer en ook niets van weet, maar als de waarneming dan weg is klik ik op een "lege discussie". Ook vindt ik het netter naar de admins en reageerders toe om geen waarnemingen weg te halen, ook niet van algemene soorten. Gaat het hierom?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

marcel234

#5
Citaat van: tekenaar op oktober 03, 2019, 23:06:24 PM
Wat wel vaak gebeurt (mischien te vaak) is dat we vragen om waarnemingen eerst even in te voeren voordat je een vraag erover stelt.
[....]
Gaat het hierom?
Dit lijkt me.
Als je toch een keertje invoert (op het forum), waarom dan niet direct in waarneming.nl en daar dan naar linken in het forum.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=458763.msg2351709#msg2351709
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=458764.msg2351716#msg2351716

marcel234

Citaat van: gerbenth op oktober 03, 2019, 19:54:37 PM
Ik voer op Inaturalist niet alleen in voor mezelf maar ook om bezoekers van Nederland te helpen zoals ik geholpen ben met foto's uit Japan.
Die automatische herkenning van iNaturalist is extreem veel beter geworden toen iemand zijn (Nederlandse) data heeft geimporteerd, dus daar hebben meer mensen profijt van.

Bart van Hoogstraten

#7
Citaat van: Guus Peterse op oktober 03, 2019, 20:55:21 PM
Citaat van: Geum rivale op oktober 03, 2019, 17:06:30 PM
Nu vond ik het commentaar dat ik kreeg nogal vervelend.
Commentaar van wie?

Van mij Guus. https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=458693.0#top Als ik de moeite neem om voor iemand een vogel te determineren die niet ingevoerd is (of wordt), verzoek ik of hem/haar dit alsnog te doen (zoals ook in de forumregels beschreven staat). Serverruimte is tegenwoordig geen issue meer nu de sites op de servers van Naturalis draaien, maar 'gratis' is die heus nog niet. Ik ben geen zuurpruim en ik denk heus niet dat ik Waarneming ben maar in de tijd dat Waarneming het erg krap had heb ik met een inzamelactie € 1350,- bijeen weten te halen voor serveruitbreiding en sindsdien voel ik me wel betrokken. Geum pompt een dikke 500.000 bytes naar de server voor een determinatievraag en die ruimte is 'up in smoke'. Ben ik een bekrompen azijnzeiker als ik vermeld dat dit niet het doel van de Waarneming-servers is? Ik zal me hier uit beleefdheid inhouden met een reactie op Michel HJDT (ondertekening met je eigen naam is ook een forumregel overigens) maar het lijkt me een geweldige ervaring om die vent eens in het veld tegen te komen.  :angry:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Cygnus

Hisko heeft hier al eens gemeld dat serverruimte geen enkele issue meer is. Het heeft volgens mij weinig zin om daar dan maar steeds weer over te beginnen. Het is een achterhaalde discussie.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Julian

Dat het geen issue meer is (de grenzen niet gauw meer bereikt zullen worden) betekent, zoals Bart al aangeeft, niet dat het gratis is. Onnodig uitgegeven geld had altijd beter besteed kunnen worden. Dan toch liever meer in 't potje voor verdere ontwikkeling van de systemen?  :police:
Ik kan me daarnaast ook wel vinden in het antwoord van Paul.

Citaat van: Geum rivale op oktober 03, 2019, 17:06:30 PM
Een vergelijking die gemaakt werd met een garagebedrijf gaat mank: daar gaat het om commercie, hier (als het goed is) niet.
Citaat van: Geum rivale op oktober 03, 2019, 17:06:30 PM
Het doel is toch om mensen enthousiast te krijgen voor de natuur, om uiteindelijk meer waarnemers en dus meer ingevoerde waarnemingen te krijgen?
Wat nu als elke ingevoerde waarneming de stichting geld oplevert en je zo ook bijdraagt aan het kunnen doorontwikkelen van dit belangrijke werk?

Verder heb je gelijk en moet het niet doorslaan. Voor waarnemingen zijn immers waarnemers nodig. Die moeten zich hier daarom thuis kunnen voelen (ook als de waarnemingen in eerste instantie niet geplaatst worden). Het compromis lijkt me dat forumgebruikers er best op gewezen kunnen worden dat waarnemingsregistratie bevordelijk zou zijn voor het systeem (waar we met z'n allen gebruik van maken, plezier aan beleven en dat we waardevol achten) maar laten we (diegenen die zich ertoe geroepen voelen) dat wel tactvol doen want anders bereik je 't tegengestelde resultaat.

Zelf ben ik een kleine 15 jaar geleden begonnen op dit forum voordat ik me registreerde op de hoofdsite. Ik zal niet de enige persoon zijn die door het forum is aangehaakt en inmiddels vele duizenden waarnemingen heeft bijgedragen.

Overigens zou de functie voor het uploaden van bestanden naar dit forum volgens mij vrij eenvoudig uitgezet kunnen worden maar da's nooit gebeurd.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 04, 2019, 11:28:13 AM
Ben ik een bekrompen azijnzeiker als ik vermeld dat dit niet het doel van de Waarneming-servers is? Ik zal me hier uit beleefdheid inhouden met een reactie op Michel HJDT (ondertekening met je eigen naam is ook een forumregel overigens) maar het lijkt me een geweldige ervaring om die vent eens in het veld tegen te komen.  :angry:

Deze reactie heeft een aardig lage pH.

Daarnaast lijkt mij dat Michel een gewone normale naam is, dus is die met eigen naam ondertekend.

Daarnaast is het redelijk onfatsoenlijk om te praten over 'die vent' gevolgd door iets wat je als een dreigement kunt opvatten. Ik zou het waarderen als de taal gewoon fatsoenlijk kan blijven ook als je het niet met elkaar eens bent.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Citaat van: Cygnus op oktober 04, 2019, 12:57:08 PM
Hisko heeft hier al eens gemeld dat serverruimte geen enkele issue meer is. Het heeft volgens mij weinig zin om daar dan maar steeds weer over te beginnen. Het is een achterhaalde discussie.
dat is correct.
Het enige voordeel van 'eerst invoeren en dan vragen stellen' is dat dan al een hoop aanvullende vragen beantwoord zijn. That`s it.
Verder is een 'echte' naam ook niet meer verplicht. Mensen mogen best zo anoniem mogelijk op internet rondwaren. Iemand die zich daar aan stoort beantwoord simpel de vragen niet. Voor de rest pais en vree en goed weekend alvast.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Ja, dat houdt het op hé.

Als mensen alleen maar voordelen willen halen uit het forum en niet willen meewerken aan de informatie te delen, dan denk ik volgende keer ook wel even na voor ik iemand verder help.

Ik gaf trouwens het voorbeeld van de garage, maar als je niet wíl zien dat dat hetzelfde is, dan is verdere discussie nutteloos. Voer gerust in op iNaturalis, maar als je hier een vraag komt stellen, heb dan tenminste het fatsoen om het ook hier in te geven.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Citaat van: HJDT op oktober 03, 2019, 22:05:16 PM
Laat je niet op je kop zitten door die twee zuurpruimen op dit forum Kees. Als iemand geen antwoord wil geven op je vragen zegt dat alles over hen. Het is bijzonder flauw dat iemand je niet zou willen helpen omdat je op "een verkeerde site", je waarnemingen in hebt gevoerd en je hoeft je zeker niet te verantwoorden over het waarom. Natuurlijk snap ik dat het vanuit waarneming.nl de voorkeur heeft dat je de websites onder hun beheer staan gebruikt maar dat ben je toch zeker niet verplicht!? Dit duo azijnzeikers vergeet nogal eens dat zij niet waarneming.nl "zijn" en menen te pas, maar vooral te onpas, hun eigen mening te moeten opdringen aan andere gebruikers.

Geeft iemand geen antwoord dan doet hij dat toch lekker niet. Er is vast wel iemand die minder bekrompen is en je gewoon wil helpen.....

Groet Michel

Misschien moet je je tekst nog eens herlezen met het licht niet op "die azijnpissers" maar proberen in te zien dat ik (ja, ik voel mij aangesproken) altijd vráág om het in te voeren, om mensen aan te sporen bij te dragen de informatie hier te delen en niet alleen te profiteren van de voordelen. Met die eenvoudige vraag helpen mensen die dat vragen dus bij aan waarneming.nl. Kleine beetjes ...

Maar als die vraag herhaaldelijk is gesteld en je wil daar geen gehoor aan geven, dan geef ik geen antwoord meer. Als iemand anders dat wel wil doen is dat ook goed.

De vraag om met je naam te ondertekenen is voor mij trouwens niet eens een zaak van forumregels. Het communiceert gewoon een stuk aangenamer als je mensen met hun naam kan aanspreken en niet niet '"Geum rivale".
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Cygnus

Geum rivale is een speudoniem, heel veel gebruikers doen dat hier. Het is zelfs toegestaan om dat te doen. Deze gebruiker ondertekend bovendien met Kees van Reenen. Je kunt Geum rivale dus gewoon aanspreken met Kees. Ik zou niet weten wat je op deze systematiek tegen zou kunnen hebben. Dit forum gaat niet alleen over hoe jij ergens tegen aankijkt, er zijn meer gebruikers actief op dit forum dan OlivierO. Het zou zo kunnen zijn dat een deel van die gebruikers tegen dingen anders aankijkt dan jou.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Henri van Dodeweerd

Citaat van: OlivierO op oktober 05, 2019, 15:10:21 PM
Citaat van: HJDT op oktober 03, 2019, 22:05:16 PM
Laat je niet op je kop zitten door die twee zuurpruimen op dit forum Kees. Als iemand geen antwoord wil geven op je vragen zegt dat alles over hen. Het is bijzonder flauw dat iemand je niet zou willen helpen omdat je op "een verkeerde site", je waarnemingen in hebt gevoerd en je hoeft je zeker niet te verantwoorden over het waarom. Natuurlijk snap ik dat het vanuit waarneming.nl de voorkeur heeft dat je de websites onder hun beheer staan gebruikt maar dat ben je toch zeker niet verplicht!? Dit duo azijnzeikers vergeet nogal eens dat zij niet waarneming.nl "zijn" en menen te pas, maar vooral te onpas, hun eigen mening te moeten opdringen aan andere gebruikers.

Geeft iemand geen antwoord dan doet hij dat toch lekker niet. Er is vast wel iemand die minder bekrompen is en je gewoon wil helpen.....

Groet Michel

Misschien moet je je tekst nog eens herlezen met het licht niet op "die azijnpissers" maar proberen in te zien dat ik (ja, ik voel mij aangesproken) altijd vráág om het in te voeren, om mensen aan te sporen bij te dragen de informatie hier te delen en niet alleen te profiteren van de voordelen. Met die eenvoudige vraag helpen mensen die dat vragen dus bij aan waarneming.nl. Kleine beetjes ...

Maar als die vraag herhaaldelijk is gesteld en je wil daar geen gehoor aan geven, dan geef ik geen antwoord meer. Als iemand anders dat wel wil doen is dat ook goed.

De vraag om met je naam te ondertekenen is voor mij trouwens niet eens een zaak van forumregels. Het communiceert gewoon een stuk aangenamer als je mensen met hun naam kan aanspreken en niet niet '"Geum rivale".

Volgens mij heeft Kees netjes naam en achternaam onder zijn berichten staan. Dus je laatste opmerking lijkt niet echt van toepassing.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Citaat van: OlivierO op oktober 05, 2019, 15:04:32 PM
Ja, dat houdt het op hé.

Als mensen alleen maar voordelen willen halen uit het forum en niet willen meewerken aan de informatie te delen, dan denk ik volgende keer ook wel even na voor ik iemand verder help.

Ik gaf trouwens het voorbeeld van de garage, maar als je niet wíl zien dat dat hetzelfde is, dan is verdere discussie nutteloos. Voer gerust in op iNaturalis, maar als je hier een vraag komt stellen, heb dan tenminste het fatsoen om het ook hier in te geven.

Als je over fatsoen praat,  dan kan zelfreflectie ook geen kwaad. Verder gaat je reactie over de garage wel mank. Als je dat niet wilt zien,dan reageer je toch niet  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Stan.

Zijn die topics van vogels die op inaturalist zijn ingevoerd nou serieus gesloten zodat niemand meer kan helpen met de determinatie?
Groeten,
Stan van Remmerden

OlivierO

Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 05, 2019, 18:56:30 PM
Volgens mij heeft Kees netjes naam en achternaam onder zijn berichten staan. Dus je laatste opmerking lijkt niet echt van toepassing.

Je weet dat dat met terugwerkende kracht gaat zo'n handtekening?

Ik zeg niet (meer) dat dat moet, ik zeg dat dat aangenamer communiceert. Doe je dat niet, goed voor mij.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

gbeersma

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2019, 15:56:27 PM
Verder is een 'echte' naam ook niet meer verplicht. Mensen mogen best zo anoniem mogelijk op internet rondwaren.

Het lijkt me dat dat dan ook in de huisregels even moet worden aangepast. Anders gelden er voor de mensen die dit topic lezen andere regels dan voor de rest.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

Citaat van: OlivierO op oktober 06, 2019, 07:14:32 AM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 05, 2019, 18:56:30 PM
Volgens mij heeft Kees netjes naam en achternaam onder zijn berichten staan. Dus je laatste opmerking lijkt niet echt van toepassing.

Je weet dat dat met terugwerkende kracht gaat zo'n handtekening?

Ik zeg niet (meer) dat dat moet, ik zeg dat dat aangenamer communiceert. Doe je dat niet, goed voor mij.

Dat weet ik. Zoveel wantrouwen heb ik meestal niet in mensen. En Kees heeft het er al langer onder staan. Ik weet namelijk al lang dat hij Kees heet (en nee ik ken Kees niet persoonlijk). Dus jouw wantrouwige opmerking is niet echt terecht!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

marcel234

Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 07, 2019, 11:45:04 AM
En Kees heeft het er al langer onder staan. Ik weet namelijk al lang dat hij Kees heet
Ik dacht ook dat ik dat al eerder gezien had...

Henri van Dodeweerd

Citaat van: marcel234 op oktober 07, 2019, 12:11:24 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 07, 2019, 11:45:04 AM
En Kees heeft het er al langer onder staan. Ik weet namelijk al lang dat hij Kees heet
Ik dacht ook dat ik dat al eerder gezien had...

Dat klopt ook. Maar het verhaal van Olivier klopt voor de meter niet. Maar dat is vast een vergissing...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Wilfred

Citaat van: OlivierO op oktober 05, 2019, 15:04:32 PM
Ja, dat houdt het op hé.

Als mensen alleen maar voordelen willen halen uit het forum en niet willen meewerken aan de informatie te delen, dan denk ik volgende keer ook wel even na voor ik iemand verder help.

Ik gaf trouwens het voorbeeld van de garage, maar als je niet wíl zien dat dat hetzelfde is, dan is verdere discussie nutteloos. Voer gerust in op iNaturalis, maar als je hier een vraag komt stellen, heb dan tenminste het fatsoen om het ook hier in te geven.

Helaas zit een toenemend deel van de mensheid voortaan zo in elkaar, wen er maar aan.
In de detailhandel (waar julle allen deelnemer aan zijn) hebben ze daar constant mee te maken en worden ze dagelijks met voorbedachte rade "misbruikt".
Door het internet is dat enorm toegenomen en het lijkt wel of er een moraals verandering heeft plaatsgevonden, vooral bij de jeugd die dat allemaal doodnormaal vindt.
Proberen dat moraal te corrigeren of bij te sturen is totaal zinloos als het om het "eigen belang" van de mens gaat.
Veelal accepteren dat het zo is en vriendelijk blijven, is de beste remedie  ;D
Neemt niet weg dat er af en toe gerust een wat van gezegd mag worden !

Henri van Dodeweerd

Met in dit geval de kanttekening dat de waarneming nog steeds wordt ingevoerd en anderen geïnformeerd worden en het doel van wrn.nl gewoon wordt gehaald. Dus een enigszins mank gaande vergelijking.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 04, 2019, 15:45:21 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 04, 2019, 11:28:13 AM
Ben ik een bekrompen azijnzeiker als ik vermeld dat dit niet het doel van de Waarneming-servers is? Ik zal me hier uit beleefdheid inhouden met een reactie op Michel HJDT (ondertekening met je eigen naam is ook een forumregel overigens) maar het lijkt me een geweldige ervaring om die vent eens in het veld tegen te komen.  :angry:

Deze reactie heeft een aardig lage pH.

Daarnaast lijkt mij dat Michel een gewone normale naam is, dus is die met eigen naam ondertekend.

Daarnaast is het redelijk onfatsoenlijk om te praten over 'die vent' gevolgd door iets wat je als een dreigement kunt opvatten. Ik zou het waarderen als de taal gewoon fatsoenlijk kan blijven ook als je het niet met elkaar eens bent.

Henri, ik bedreig niemand. Maar als ik zou weten weten wie Michel HJDT is en ik zou hem in het veld tegenkomen , zou ik hem wel eens aanspreken met "Zozo, jij bent dus die vent die mij een opdringerige, flauwe, bekrompen zuurpruim en azijnzeiker vindt?" en dan wil ik wel eens zien of hij voor mijn neus net zo'n grote vent is als achter het toetsenbord. And that's it, nothing more. Als jij daar een dreigement in ziet is dat jouw interpretatie. En als iemand denkt dat hij vanuit anonimiteit mij een opdringerige, flauwe, bekrompen zuurpruim en azijnzeiker kan noemen vind ik 'die vent' geen onfatsoenlijk woord. :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Henri van Dodeweerd

Bart, ik ben het met je eens dat zijn taal niet bepaald fatsoenlijk is, maar ik vind dat van jouw nu ook niet geweldig. Maar ik hoop dat als je elkaar tegen komt dat jullie een biertje samen drinken, zonder azijn en zonder zure pruimen
En nu met z'n alle de mooie natuur bekijken zonder te ...  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Geum rivale

De discussie zo teruglezend denk ik dat we het beste kunnen besluiten dat Bart en Olivier niet meer reageren op waarnemingen die (nog) niet op Waarneming/Oberservation zijn ingevoerd, dan hoeven ze zich ook niet meer te ergeren, en kunnen anderen (met een hogere pH, om enkelen te parafraseren) ook op de overige waarnemingen ingaan, in de hoop nieuwe gebruikers warm te krijgen voor Wn/Obs.

Citaat van: Stan. op oktober 05, 2019, 20:03:37 PM
Zijn die topics van vogels die op inaturalist zijn ingevoerd nou serieus gesloten zodat niemand meer kan helpen met de determinatie?
Dat klopt, en dat begrijp ik, gezien het voorgaande, dus niet. Wat is de reden, frankmeer? Is het mogelijk de sluiting ongedaan te maken?
Kees van Reenen

Oenanthe

Citaat van: Geum rivale op oktober 07, 2019, 18:22:08 PM
De discussie zo teruglezend denk ik dat we het beste kunnen besluiten dat Bart en Olivier niet meer reageren op waarnemingen die (nog) niet op Waarneming/Oberservation zijn ingevoerd, dan hoeven ze zich ook niet meer te ergeren, en kunnen anderen (met een hogere pH, om enkelen te parafraseren) ook op de overige waarnemingen ingaan, in de hoop nieuwe gebruikers warm te krijgen voor Wn/Obs.
Eens. Ik heb lange tijd nieuwe deelnemers aan het forum vriendelijk verzocht geen schuilnaam te gebruiken of anoniem te blijven, conform de forumregels. Hoewel dat vrijwel altijd tot positieve reacties heeft geleid gebeurt het nog zo vaak dat ik ermee opgehouden ben. Maar ik reageer ook niet meer op vragen van lieden die anoniem op het forum zitten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips