Alerts ontvangen op mobiele telefoon

Gestart door Dylan, oktober 23, 2004, 08:49:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Alerts op je mobiele telefoon

Het is mogelijk om op je mobiele telefoon de alerts van Waarneming.nl te ontvangen.

Hiervoor heb je nodig:
1) een mobiele telefoon waarmee je e-mail kunt ophalen
2) een dataverbinding op je mobiele telefoon (bij voorkeur GPRS of UMTS)

Als je een recente telefoon hebt, is er een grote kans dat je deze mogelijkheden reeds hebt.

Waarschuwing vooraf

De kosten die providers rekenen voor het verzenden en ontvangen van data lopen nogal uiteen. Ook het abonnement en een eventuele databundel die je wel of niet hebt spelen hier een rol. Informeer bij je provider of bij een telecomwinkel voordat je voor onverwachte kosten komt te staan.

Werking

De werking is bijzonder eenvoudig.

Een alert is een e-mail die wordt verzonden door Waarneming.nl naar een e-mail-adres. Je kunt in je persoonlijke gegevens (Mijn Waarneming.nl -> Persoonlijke gegevens) eventueel een afwijkend e-mail-adres opgeven voor het verzenden van alerts.

Je regelt dus één of meer alerts in, en vervolgens ontvang je een e-mail zodra er een waarneming wordt ingevoerd die voldoet aan de door jou ingestelde criteria.

Als je er nu voor zorgt dat deze e-mail wordt opgehaald door je mobiele telefoon, heb je een persoonlijk mobiel waarschuwingssysteem gecreëerd.

E-mail ontvangen op je mobiele telefoon

De inregeling hiervan verschilt per telefoon en per provider.

Als je telefoon POP3-e-mail ondersteunt, dan is het eenvoudig om de instellingen zo te maken dat je al je e-mail ook op je mobiele telefoon ontvangt. Alleen is dat waarschijnlijk niet wat je wilt. Je wilt alleen alerts ontvangen.

Het is onmogelijk om hier alle mogelijkheden voor alle providers en alle toestellen op te noemen. In een volgende post geef ik in ieder geval een voorbeeld voor mensen die Vodafone Live! gebruiken.

Als je ook e-mail van Waarneming.nl op je mobiele telefoon wilt ontvangen, maar je weet niet precies hoe je dat in moet stellen, plaats dan een berichtje in deze thread met daarin in ieder geval
- merk en type van je mobiele telefoon
- provider en abonnement of prepay-regeling

Veel succes!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

Instellingen voor Vodafone Live!

Als je Vodafone Live! gebruikt, heb je van Vodafone een e-mail-adres speciaal voor je mobiele telefoon gekregen. Dit e-mail-adres heeft het formaat "naam@vodafone.nl".

Alle Vodafone Live!-toestellen kunnen POP3 e-mail ontvangen, maar niet alle toestellen zijn hiervoor standaard geconfigureerd. Wel is op alle Vodafone Live!-toestellen standaard een GPRS-verbinding ingeregeld. Iedere Live!-klant heeft ook een databundel.

Kijk in de handleiding van je toestel waar je de POP3-gegevens in kunt stellen, en gebruik dan de volgende gegevens:

Server voor inkomende mail: pop3.vodafone.nl
Naam: <jouw naam> (bij sjakie@vodafone.nl is jouw naam dus "sjakie")
Wachtwoord <jouw wachtwoord>
Server voor uitgaande mail: smtp.vodafone.nl

Stel als adres voor alerts (Mijn Waarneming.nl -> Persoonlijke gegevens) je Vodafone-adres is, en je bent klaar voor ontvangst!

Als je altijd up-to-date wilt worden gehouden, dan kun je je toestel eens in de zoveel minuten laten controleren op nieuwe mail. Ik heb mijn toestel ingesteld staan op eens per half uur, en dat werkt prima.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

#2
Instellingen voor Orange world

Als je Orange World gebruikt, heb je van Orange een e-mail-adres speciaal voor je mobiele telefoon gekregen. Dit e-mail-adres heeft het formaat "jouw06nummer@orange.nl". Via de website van orange kun je hiervoor een alias instellen. In mijn geval hisko@orange.nl

Als je toestel POP3 e-mail kan  ontvangen,

Kijk in de handleiding van je toestel waar je de POP3-gegevens in kunt stellen, en gebruik dan de volgende gegevens:

Server voor inkomende mail: pop3.orange.nl
Naam: <jouw naam> (bij sjakie@orange.nl is jouw naam dus "sjakie")
Wachtwoord <jouw wachtwoord>
Server voor uitgaande mail: smtp.orange.nl


Stel als adres voor alerts (Mijn Waarneming.nl -> Persoonlijke gegevens) je Orange-adres is, en je bent klaar voor ontvangst!

Orange gebruikers met een gsm zonder pop3 kunnen gebruik maken van email -> naar sms dit stel je in via de orange site het emailadres wordt dan
06nummer@sms.orange.nl
dit kost zo`n 25 eurocent per bericht.

Op dit moment kun je bij orange een abo afsluiten voor 20 euro per maand met een gratis smartphone (internet, msn, mp3,bluetooth, infrarood, usb etc)
2 jaar contract..
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0