Vreemde fazant; kleurafwijking of andere soort?

Gestart door mgieskens, september 29, 2019, 21:25:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgieskens

In de duinen van Schiermonnikoog trof ik tussen diverse variaties 'normaal' getekende fazantenhanen dit donkere exemplaar aan.
Volgens mij valt deze buiten het normale variatie spectrum van de gewone fazant.
Is hier sprake van een kleur mutatie of van een ander ras/soort of kruising daarmee?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/180237475/.
1 Fazant - Phasianus colchicus afwijkend
datum: 2019-09-23
locatie: Schiermonnikoog - Westerduinen (FR)

foto's:





Niet duidelijk of het donkere mannetje slechts een kleurafwijking heeft, of een andere soort/ras (Groene Fazant?) betreft.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

janvdbrugge

Hallo Michèl,
Omdat ik de naam voor deze fazant was vergeten, heb ik even een oud standaardwerk erbij gepakt: The Pheasants of the World, 1964 (3de druk, oorspronkelijk 1951, 2e 1957) van Jean Delacour. Er zijn nogal wat ondersoorten (ruim 30) van Phasianus colchicus, maar de donkere exemplaren in West-Europa zijn beschreven als P.c. mut. tenebrosus door de Japanse ornitholoog Hachisuka in 1927. Het betreft dus een kleurmutatie van de ondersoort van West-Europa, dat is de meest verbreide subspecies van allemaal, P.colchicus torquatus, officieel de Chinese Ring-necked Pheasant. De donkere mutant is wel eens beschouwd als een hybride van colchicus en de Groene Fazant Phasianus versicolor (van Japan), maar die kruising heeft een ander kleurpatroon. De bijzonderheden daarvan laat ik maar achterwege, ze zijn sowieso moeilijk te beoordelen met wat er op je foto's aan kleurdetails in de bevedering te zien is.
Misschien een overbodige toevoeging: tenebrosus is Latijn voor: rijkelijk donker gekleurd (van tenebrae = duisternis)
Groeten, succes, Jan van der Brugge

grunsven

Er bestaat geen west Europese ondersoort van fazant. Wat er hier hebben is een mix van verschillende ondersoorten uit verschillende delen van het oorspronkelijke verspreidingsgebied.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

#3
Dat behoeft een kleine aanvulling.

In Europa hebben we niet 1 ondersoort, maar een mengeling van verschillende ondersoorten van fazant. Die zijn ook nog eens generaties lang geselecteerd op gewicht en op "voortplanten in fazanterieen", en kan je beschouwen als een gedomesticeerde vorm van de fazant - zonder ondersoortaanduiding.

Japanse fazanten (P. versicolor) zijn een andere soort en worden incidenteel wel gehouden, maar niet op grote schaal gefokt voor de jacht en hoef je dus ook niet direct te verwachten in de natuur.

De "tenebrosus" variant is een mutatie van de gedomesticeerde fazant, die, ondanks oppervlakkige gelijkenis, niets te maken heeft met japanse fazanten. Dit verschil is het duidelijks bij kuikentjes: tenebrosus kuikentjes zijn heel donker, met wat onregelmatige gele vlekken terwijl P. versicolor kuikentjes normaal gestreept zijn. Tenebrosus hennen zijn ook heel donker, terwijl P. versicolour hennen licht gekleurd zijn.

Voor een foto van een vergelijking tussen kuikentjes zie hier (gevonden via Google): https://www.backyardchickens.com/threads/pheasant-chick-colors.885186/

Met andere woorden: tenebrosus klopt, en dat is niet meer dan een kleurvariatie/mutatie van de gedomesticeerde fazant. Of je er een "ras" van wil maken is een kwestie van smaak, een ondersoort is het niet. Mutaties/kleurvarianten mogen volgens de offifiele regels geen aparte wetenschappelijke naam hebben. De "naam met "mut." is dus ongeldig.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mgieskens

Heren, bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Erg interessant om te lezen.
Ik houd het dus maar op een 'gewone' fazant met een afwijkend verenkleed.
Al is dat laatste betrekkelijk aangezien we zogenaamde soepeenden en soepgansen ook niet benoemen met verenkleed afwijkend.
Maar in dit geval vind ik hem dusdanig afwijkend van het gangbare beeld dat afwijkend mij hier wel op z'n plaats lijkt.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft