plant onbekend Elba

Gestart door cora, september 29, 2019, 21:18:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/180237404
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2019-09-04 Italy - Toscana
Foto's:



NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Rien Ondersteijn

Zéker een Globularia -w.s. Bisnagarica
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Ik zou zeggen Globularia alypum.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik ben benieuwd naar je argumentatie.
Ik meen te zien dat Alypum stengelbladeren heeft die licht getand zijn en die kan ik hier niet vinden.
Ook de habitus van Alypum vind ik veel struikachtiger.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Ben het met je eens dat G.alyp. VAAK bladeren heeft die zwak getand zijn. Met enige goede wil is dat op de foto ook te zien maar er is tamelijk veel onscherpte in de foto. Verder komt de plant MIJ 'houtig' over en  tamelijk stugge leerachtige bladeren, groen met een lichte grijstint.
G.bisn. is helderder groen en is beslist niet zo hoog als de plant op de foto, hoewel absolute maten ontbreken.
Vaak is er discussie over planten, die in dit geval ook weer ONVOLLEDIG gefotografeerd zijn. Als de basis van de plant ook op de foto gestaan had, dan hadden we deze discussie niet.
met vriendelijke groet, Emanuel

cora

Ik heb nog een uitsnede van het blad gemaakt. Ik probeer altijd zoveel mogelijks details op de foto te zetten. Ik heb geen foto van gehele plant inderdaad.
Het eerst waar ik aan dacht zandblauwtje  maar dan forser , meer paars dan blauw, vleziger/leerachtig blad. Dit was het enigste bosje wat ik gezien heb. Stond op droge grond onder parasoldennen vlak langs de kust.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

e.kneepkens

Dank voor de extra foto-uitsnede. Ik had nog geen aandacht besteed aan de bloeiwijze maar nu is extra duidelijk te zien dat de bloemen op verschillende hoogte staan aan één stengel. Dat is bij G.bisnagarica zeker niet het geval.
G.alypum dus, zonder twijfel.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot