Enorm BRETONS of 'grootvlekkig', sterk getekend GROOT Spikkeldikkopje!?

Gestart door Jeroen Brandjes, september 25, 2019, 16:32:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Brandjes

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/180091135
Bretons spikkeldikkopje - Pyrgus armoricanus gezien op 2019-07-30 BRD - Bitburg-Prüm (Landkreis)
Foto's:




Toelichting:
Opvallend groot (groter dan Groot Dikkopje!!!) en daardoor in 1e instantie verwarring (lees: twijfel tussen Groot Spikkeldikkopje en Bretons Spikkeldikkopje). De forse witte vlekjes op de bk voorvleugel, de relatief opvallende vlektekening op de bk achtervleugel en de gelige 'wash' over de gehele bk wezen direct op Bretons; maar ja, dat enorme formaat... Vliegtijd zou voor allebei kunnen, maar is in de Eifel voor Groot SD erg laat en voor Bretons juist vrij vroeg (qua 2e generatie; 1e is allang uitgevlogen...). Vlinder oogde vers, dus ligt Bretons meer voor de hand. Onderzijde amper kunnen beoordelen, maar staat per ongeluk (half) op 1 v/d 2 foto's. Hierop is een warm roodbruine grondkleur te zien, die beter past op Bretons (gemiddeld vrij "donkerbruin") dan op Groot SD (doorgaans groenig "geelbruin"). Verder leunt de forse discale witte vlek op S1 flink naar 'binnen' (past op beide soorten), lijken de marginale witte pijlpunten op S1 en S2 relatief sterk gedefinieerd (past beter op Bretons) en is de buitenzijde van het witte discale 'blok' op S4/S5 duidelijk gevorkt (past iets beter op Bretons). Al met al dus op bijna alle fronten een Bretons SD, maar dit hele epistel had ik niet opgesteld, als ik niet zo verbaasd was over het - zoals gezegd - grote formaat. Bretons is toch een relatief kleine soort en dit was echt een 'enorm' spikkeldikkopje... Vooralsnog hou ik het op een Bretons, maar zet e.e.a. wellicht toch nog even op het forum...
bij voorbaat dank Jeroen Brandjes

caliprobola

In Z-België is de periode laatste dagen juli - eerste decade augustus de perfecte timing voor de tweede generatie. In mijn ervaring is bretons nu ook niet de kleinste soort en groot nu ook niet de grootste soort (witgezoomd of voorjaarsspikkeldikkop op lagere locaties zijn bv groter). De kleur van de onderzijde en de tekening op de bovenzijde achtervleugel wijzen voor mij eer op bretons spikkeldikkopje

Jeroen Brandjes

Dank, Pieter! Ik heb wel enige ervaring met Bretons (... maar niet meer dan een 10-15 waarnemingen ever...), maar geen enkele ervaring met Groot... Dus heel fijn dat jij met al je ervaring hebt kunnen bevestigen dat een forse Bretons in omvang Groot Spikkeldikkopje kan benaderen. Stónd al op zeker..., blíjft nu op zeker! Top.