Wie weet wat dit zou kunnen zijn een roze bolletje?

Gestart door Rene Hoogenboom, september 26, 2019, 12:02:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Hoogenboom

Nog nooit eerder gezien.
Op 24 september jl. kwam ik de bijgevoegde slijmzwam (?) tegen.
Het groeit op een afgebroken stam van eik en is in doorsnee circa 4 cm groot.
In de roze buitenkant zijn witte "draden" zichtbaar plus melkachtige druppels.
Binnenkant is prachtige gelei roze gladde massa.
Het voelt zeer zacht aan en heeft geen onderscheidende geur.
Op dezelfde tak groeide oranje druppelzwam.

Ik ben benieuwd wat ik waargenomen heb.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Groetjes
Rene

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rene Hoogenboom

Beste Bart,

Bedankt voor het oplossen van het mysterie.
Inderdaad lijkt de jurana het meest.
Groetjes
Rene

PS: Had ik zonder hulp nooit gevonden.

Marian Jagers

Dag Rene en Bart,

Helaas ..... eerst zien en dan geloven!
Dit is een onrijpe slijmzwam. Gezien er meer kussenvormige soorten (uit meer geslachten) zijn, is het in dit stadium vooral gokken welke soort dit is.

Een slijmzwam is rijp als hij niet meer slijmerig is en hij aan de binnenzijde poederig is.

Rene, als er meer vruchtlichamen waren zou je nog eens kunnen gaan kijken. Maar is het vruchtlichaam op de foto het enige exemplaar, dan is de kans groot dat je de ontwikkeling er van behoorlijk hebt verstoord. Misschien dat er nog iets van is uitgegroeid maar het zal zeker vervormd zijn en mogelijk is het versnot en verdwijnt het. Op zich niet erg als experiment en ter kennismaking met deze materie maar slijmzwammen houden hier niet van  ;)

Houd je er ook een beetje rekening mee dat het determineren van de meeste slijmzwammen werk voor de microscoop is? Slechts een beperkt aantal is zo te herkennen.
Groeten Marian

Rene Hoogenboom

Beste Marian,

Ik dank je voor de heldere uitleg. Ik kwam dit voor de eerste keer tegen en dan word ik nieuwsgierig (zeker als het in mijn woongebied is).
Als kleine onderzoeker kon ik het niet laten na het maken van foto's om te kijken wat de inhoud zou kunnen zijn. Dus zeker een experiment.
Ik weet in tussen dat slijmzwammen veelal microscopisch werk is en laat ik ze veelal ongemoeid. Echter dit had ik nog nooit gezien.
Ik ga zeker nog een keer kijken.
Nogmaals dank.
Groetjes
Rene

Marian Jagers

Dag Rene,

Als je namen bij je slijmzwamvondsten wilt hebben, dan kun je je materiaal opsturen aan Hans van Hooff.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.0
Groeten Marian