Grijze bandlichtmot op Zwarte Populier?

Gestart door Johan Buijsman, september 21, 2019, 20:37:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Buijsman

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179940636/.
2 Grijze bandlichtmot - Sciota hostilis rups, spinselnest, gezien
datum: 2019-09-21
locatie: Bovenkarspel - De Weelen - Weelenpad (NH)

foto's:






Rayan Majoor

Dat zou dan een erg licht en mooi gekleurd exemplaar zijn vergeleken met wat ik op foto's van Sciota hostilis zie... maar het lijkt me inderdaad sowieso een lichtmot (of heel misschien een van de grote soorten palpmotten) en kijkend naar tijd v/h jaar en waardplant lijkt S. hostilis inderdaad zo'n beetje de enige goede optie. Ik durf hem niet goed te keuren, maar ga (zonder beter alternatief) wel in je determinatie mee
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Johan Buijsman

Bedankt voor je reactie Rayan.
Ik kan geen rups foto van Bandlichtmot Sciota adelphella vinden. Deze is op de locatie algemener en zit ook op abeel.

groet Johan

Rayan Majoor

Kan ik ook geen foto van vinden, nee... zou dus leuk zijn om eens zo'n rups als deze op te kweken. Helaas niet bepaald dichtbij voor mij, anders zou ik er volgend jaar misschien wel een keertje heen zijn gegaan om te zoeken.
In ieder geval is dat dan inderdaad ook een mogelijkheid... maar wordt lastig zonder beeldmateriaal om te vergelijken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl