Kunnen verse Distelvlinders van nu van de 3e generatie zijn?

Gestart door Theo M Kiewiet, september 21, 2019, 17:48:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

zoals deze:
https://ameland.waarneming.nl/waarneming/view/179926592
Distelvlinder - Vanessa cardui gezien op 2019-09-21 Ameland - Kooiduinen
Foto's:


Toelichting:
3e generatie ?
bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

Rayan Majoor

Of wellicht een langzaam individu van een van de laatste vlinders die ons land binnen is gekomen. Gezien de tijd dat je de meeste verse distelvlinders zag verschijnen zou het een heel snel ontwikkeld individu kunnen zijn, maar bij trekvlinders zit er meestal enige tijd tussen uit de pop komen, paren en eitjes leggen dus ik vermoed dat het toch gewoon een late van de tweede generatie is. Ik heb me echter niet ingelezen, dus wie weet krijg je nog een reactie van een wat ervarener persoon :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Theo M Kiewiet

Citaat van: Rayan Majoor op september 22, 2019, 17:55:55 PM
Of wellicht een langzaam individu van een van de laatste vlinders die ons land binnen is gekomen. Gezien de tijd dat je de meeste verse distelvlinders zag verschijnen zou het een heel snel ontwikkeld individu kunnen zijn, maar bij trekvlinders zit er meestal enige tijd tussen uit de pop komen, paren en eitjes leggen dus ik vermoed dat het toch gewoon een late van de tweede generatie is. Ik heb me echter niet ingelezen, dus wie weet krijg je nog een reactie van een wat ervarener persoon :angel:
Deze gedachtengang had ik ook Rayan, bedankt voor je reactie. Vandaag had ik nog vier 100% gave exemplaren gespot tussen de inmiddels echt afgevlogen 2e generatie. Ze zijn heel oud óf heel jong alhier, waardoor ik vermoed dat er toch generatieverschil is...
Deze nieuwe vlinders die ik spotte trokken oostwaarts tegen de zwakke oostenwind in en pikten ook af en toe een bloemetje mee.
De oudjes fourageren 'stationair.' Ik ben benieuwd.  :blink:
Met vr groet, Theo.

caliprobola

Distelvlinders hebben geen diapauze dus het is moeilijk een nummer te plakken op het aantal generaties, zeker omdat die ook deels in elkaar overvloeien (gister vond ik nog zowel jonge als quasi volgroeide rupsen). Van Afrika tot N-Europa en terug naar Afrika loopt het aantal generaties volgens de literatuur (ondermeer) echter op tot minstens 6, ik zou dus eerder gokken dat dit een exemplaar van de vijfde of zesde generatie is, klaar om terug te vliegen.

Theo M Kiewiet

#4
Citaat van: caliprobola op september 22, 2019, 18:58:52 PM
Distelvlinders hebben geen diapauze dus het is moeilijk een nummer te plakken op het aantal generaties, zeker omdat die ook deels in elkaar overvloeien (gister vond ik nog zowel jonge als quasi volgroeide rupsen). Van Afrika tot N-Europa en terug naar Afrika loopt het aantal generaties volgens de literatuur (ondermeer) echter op tot minstens 6, ik zou dus eerder gokken dat dit een exemplaar van de vijfde of zesde generatie is, klaar om terug te vliegen.

Dankjewel Pieter, dit zet me op het idee om ook op rupsenjacht te gaan van deze vlinder. Met 3e generatie bedoel ik van vlinders die hier zijn: de 1e zijn de aangekomen trekvlinders in juni, de 2e in juli/augustus uitgevlogen en nu de 1e exemplaren van de 3e generatie. Let wel ze waren hier op de Wadden als 1e aangekomen over de Duitse bocht vanuit Denemarken. *De generaties in Afrika en (Oost)Europa telde ik even niet mee.
Terugrekkende migranten uit Noord europa zijn toch niet vlekkeloos gaaf? Denk ik nu...
Met vr groet, Theo.

Rayan Majoor

Citaat van: Theo M Kiewiet op september 22, 2019, 20:40:25 PM
Terugrekkende migranten uit Noord europa zijn toch niet vlekkeloos gaaf? Denk ik nu...

Meeste schade wordt opgelopen door vliegen tussen de vegetatie. Als ze dus snel na het uitkomen aan de terugtocht begonnen zijn en op redelijke hoogte vliegen dan is de kans klein dat er slijtage is wanneer ze hier aankomen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl