Rapunzel

Gestart door cora, september 20, 2019, 22:05:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/178856708
Rapunzel spec. - Phyteuma spec. gezien op 2019-08-31 Switzerland - Ticino (TI)
Foto's:


NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

jancb

Heb je misschien ook foto's van de hele plant en de grondbladeren?
groet,
Jan Klinckenberg

Rien Ondersteijn

Phyteuma Persicifolium ..?
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Voor Zwitserland komen eigenlijk maar 2 Phyteuma's in aanmerking. Een foto van de grondbladeren zou fijn zijn bij het bepalen van de soort (overigens:als mijn conclusie juist is, dan zijn er geen grondbladeren meer als de plant in  bloei is)
Vlg. https://www.infoflora.ch/de/flora/phyteuma.html   komt P.persicifolium niet voor in Zwitserland.
Het gaat om de soorten  P.betonicifolium en P.scorzonerifolium.
P.bet. heeft meestal een stijl met 3 stempels en P.scorz. een stijl met 2 stempels.(1)
P.bet. heeft over het algemeen een compactere bloeiwijze dan P.scorz. (2)
P.bet.is bovenin de stengel weinig bebladerd en heeft daar vaak schubjes ipv. bladeren, terwijl P.scorz. ook bovenin bebladerd is. (3)
Opde foto's is duidelijk te onderscheiden dat er 2 stempels zijn. De verschillen (2) en (3) zijn min of meer gradueel. Al met al zou ik deze wnm P.scorzonerifolium willen noemen. De soort komt in ieder geval voor in Ticino, de andere overigens ook.
met vriendelijke groet, Emanuel

cora

Er waren geen grondbladeren dit was eigenlijk alles.. ik was eigenlijk nog verbaast deze in bloei te zien. Stond flink in de schaduw misschien dat dit ook scheelt. Ik ken wel de zwartblauwe rapunzel maar vond deze beduidend lichter van kleur. Al zegt dit ook weer niet alles.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Rien Ondersteijn

Jammer dat Persicifolium niet in Zwitserland voorkomt.Ik had dat niet gecheckt.In naburig Oostenrijk wél.
Opvallend overigens de bloeitijd : eind Augustus is in Nederland onmogelijk....
Groene groe[n]tjes.Rien.

cora

Ik was ook zeer verbaast dat er nog rapunzel in bloei stond inderdaad maar wel in de schaduw.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

e.kneepkens

P.scorzonerifolium is nauw verwant met P.persicifolium(1) en en P.betonicifolium(2).
(1) bloeit normaliter in de maanden juli en aug en (2) in de mnd. juni t/m sept !!!
Het is dus wel wat laat in het seizoen maar niet uitzonderlijk laat.

met vriendelijke groet, Emanuel

cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot