gek beestje

Gestart door Jeroen Hoek, september 19, 2019, 22:42:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

weet iemand wat dit is? ik vind het maar een raar beest; hij heeft de antennes van een vlinder maar het lijf lijkt meer op iets anders...
volgens mij is het een exoot, want in boeken heb ik hem niet kunnen vinden.
met vriendelijke groet, Jeroen

Leon Olsthoorn

Ik mis een beetje het waar, wanneer en hoe, maar het is een Ascalaphidae
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Hoek

Deze zag ik in juni vlak bij mij om de hoek in soest in een wilde bloemenveld waar er weinig bloemen zijn maar wel veel hoge grassen.
Hij zat eerst opgevouwen waardoor ik dacht dat het een of andere exotische sprinkhaan was. Ik kwam dichterbij. Hij zag me en hij deed zijn vleugels open. toen maakte ik snel deze foto en hij vloog een haag over en verdween in een tuin. Zoiets heb ik noch nooit eerder gezien; is het een zeldzaamheid? En is hij inheems?
met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Lijkt me Libelloides macaronius. Uit de hele vlinderhaft-familie staat er geen enkele op waarneming.nl en als je de kaartjes bekijkt komen deze ook niet eens in de buurt van Nederland (https://observation.org/soort/maps/157384?from=2010-09-20&to=2019-09-20&show_heatmap=0&method=0&count_ex=0&only_valid=0&grid=50000&kwart=0&st=&second_specie= ). De gewone libellenhaft, die tot een ander genus hoort, komt dan nog enigszins in de buurt (zuid-Duitsland), maar nog steeds niet eens in België. Erg bijzondere waarneming dus! Zou leuk zijn als je hier een waarneming van zou willen maken (alleen moet dan eerst even de soort aangevraagd worden voor op waarneming.nl).
Het is trouwens een vrouwtje :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jeroen Hoek

ze is dan wel ver van huis zeg!
zouden mensen ze niet kweken voor hun schoonheid?
Alleen hoe vraag je een soort aan op waarnemingen.nl?
met vriendelijke groet, Jeroen

nielsyese

Hier lijkt mij toch wel sprake van verwisseling van een vakantiefoto ;) Bij mij belandt er ook wel eens een foto van een zebra tussen de foto's van de Kalmthoutse Heide.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

janvdbrugge

Bij deze waarneming moest ik weer denken aan een eigen waarneming van lang geleden: op het keukenraam zat een volwassen exemplaar van Hadena compta, Witband-Sileneuil, in februari of zo. Aan de binnenkant van het raam, wel te verstaan. Op de melding kwam commentaar van iemand van de Vlinderstichting dat dat beslist een verkeerde determinatie betrof (ik had helaas geen foto), maar een andere expert was het op grond van mijn gedetailleerde beschrijving met mij eens. De enige verklaring was dat ik kort tevoren in een tuincentrum een kamerplant had aangeschaft en die zolang in de keuken had geparkeerd. De vlinder moet als pop of rupsje in de plant of de potgrond hebben gezeten. Hij heeft het keukenverblijf niet overleefd. Zou deze vlinderhaft ook niet in een jeugdig stadium zijn geëmigreerd en het hier, bij zo'n zomer, enige tijd hebben uitgehouden?
Maar goed, wie weet wat ons nog te wachten staat aan invasies, spannend en in sommige gevallen ook zorgwekkend.
Groeten, succes, Jan van der Brugge

Jeroen Hoek

#7
de plek waar hij van oorsprong leeft ben ik zelf nog nooit geweest.
In dat veld hebben we pruimenbomen geplant die bomen komen uit het buitenland
dus misschien zat hij als pop of ei in de pot van die bomen.
Hij kan ook met bloemenzaden meegekomen zijn; mijn overbuurman (die dat bloemenveld had verzonnen voor de bijen)
had speciale bloemzaden besteld ook uit het buitenland, maar hij moest dan een ei geweest zijn anders hadden we hem wel opgemerkt
Het veld zit tussen andere huizen (en tuinen) in dus misschien zat hij tussen iets anders wat uit het buitenland kwam
met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Zal inderdaad wel import zijn (beestje leeft als larve in het zand, eigenlijk zoals mierenleeuwlarven, dus kan makkelijk ongezien in aarde meegekomen zijn). Toch wel leuk om er een waarneming van te maken, dus ik heb de soort aangevraagd (https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=409429.msg2351058#msg2351058)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl