Een atypische Cladonia (vind ik dan :-))

Gestart door Datura, september 19, 2019, 21:31:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura


Hallo allen,

Onderstaande Cladonia heeft een kleur apotheciën die ik niet eerder gezien heb: rozig alhoewel bij één apothecium dit naar bruin verkleurd, maar dat lijkt ook wel een soort aantasting of een afstervend stukje). Hij heeft sterk beschubde podetiën, ik kon geen sorediën ontdekken. Hij staat op een erg dikke, dode, liggende Zomereik bij een open plek op de Veluwe.

My best guess is C. ramulosa omdat die qua lichte apotheciumkleur nog in de buurt komt, wel eens op dood hout kan staan (alhoewel ik hem nooit op een dikke zomereik gezien heb) en volgens mij ook wel sterk beschubde podetiën kan hebben. Ik heb nog aan C. sqaumosa gedacht, maar daarvoor zijn de schubben niet groot genoeg denk ik, en die zou ook nooit (?) apotheciën hebben in NL. Linksom of rechtsom vindt ik het een vreemd ding.

Ergo: ik hoor graag of jullie ooit vergelijkbare Cladonia's hebben gezien en wat jullie van deze denken, ramulosa? iets anders? Niet te zeggen vanaf deze foto's? Oja, er staan natuurlijk meerdere soorten door elkaar, maar het zal duidelijk zijn om welke het gaat :-). Alvast dank!


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179741453/.
1 Heidestaartje en Bekermos onbekend - Cladonia spec.
datum: 2019-09-16
locatie: Nunspeet - Leuvenhorst (GE)

foto's:






Op dode liggende zomereik
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

alegro

Cladonia ramulosa is volgens mij helemaal juist.
Bekijk maar eens wat foto's op verspreidingsatlas.nl. Er zijn verscheidene bij met dezelfde vruchtlichamen als deze.
Grüezi mitenand,
Arjan

Datura

Dank Arjan! Weer wat geleerd, zo kende ik ramulosa nog niet (in het veld dacht ik niet eens aan die soort, ik ken hem vooral als bodembewoner in korstmosheide). Ik heb de waarneming aangepast :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides