vervolg Polen. Spanner

Gestart door rupsje, september 19, 2019, 18:05:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

Is te zeggen welke spanner dit betreft? Ik ben er nog niet uit. Zelfde periode Wizna Polen. Bij voorbaat dank,

Herman Damman

rupsje

Rayan Majoor

Ik begon met zoeken bij de spikkelspanners, waarvan er verschillende waren die erop leken maar toch niet perfect overeen kwamen. Dat kan natuurlijk binnen de variatie van een soort liggen, maar maakt het wel lastig om te bepalen welke het dan het meest waarschijnlijk is. Uiteindelijk maar even via euroleps.ch naar de waardplant gekeken ( http://euroleps.ch/seiten/b_art.php?art=aster_artemisia ). Alle spanners langsgegaan en daar ook op de gewone heispanner (Ematurgia atomaria) gekomen. Wat uiterlijk van de rups een beetje een losstaande soort dus daar kom je niet zo snel op, maar zo zie je maar dat zoeken vanuit de waardplant ook erg handig kan zijn. Ondanks dat ik hem pas recentelijk heb ontdekt, is euroleps.ch daar echt een geweldige site voor (de meest complete die ik tot nu toe ken).
In ieder geval is het dus de gewone heispanner.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

rupsje

Zal die website ook eens bekijken Ryan. Vond via jouw verwijzing ook direct artemesia absinthum, waarvan ik de naam ook niet wist en waar ook de absint- en bijvoetmonnik op voorkwamen. Zet deze twee dan op de Gewone heispanner. Bedankt en groet,

Herman

rupsje