Hoofdmenu

Welke libelle

Gestart door graads, september 07, 2019, 17:09:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

graads

Hallo Allemaal,

Bij het ordenen van mijn foto's kom ik deze (hoofdzakelijke) groene libel weer tegen en lukt me het weer niet hem/haar op naam te brengen. Ik heb o.a. - een beetje naïef - bij de groene Glazenmaker gekeken, maar die is het zo te zien niet. Wie kan me verder helpen.

Graads

Martin Borsboom

Voer de waarneming in en begin met de foto, de beeldherkenning zal je direct de soort geven.
Groet, Martin

graads

Dat zou heel mooi zijn Martin, maar het is moeilijk de (onzekere) voorspelling serieus te nemen. Als ik een foto van mezelf zou uploaden kan het maar zo zijn dat de fotoherkenning met 99% zekerheid met de uitslag ¨ezel' op de proppen komt.

groeten, Graads

Gerrian

Deze reactie kan ik niet volgen. Bij wijze van test heb ik je foto ingevoerd via de nieuwe versie van de website (uiteraard niet opgeslagen). De juiste soort rolde er met een zekerheid van 99,6% uit.
Wat voor hulp verwacht je dan verder nog bij het vinden van de juiste naam?

Martin Borsboom

Ter aanvulling op Gerrian wil ik opmerken dat de beeldherkenning bij libellen uitstekend werkt, vandaar dat ik het aan je voorstel. Uiteraard zit er wel eens een misser tussen maar bij verreweg de meeste soorten gaat het foutloos. Bovendien zet je met een ingevoerde waarneming een stipje op kaart.
Groet, Martin

graads

Argwaan tegen beeldherkenning.

Er is een grond voor mijn argwaan tegen het resultaat van de beeldherkenning bij deze waarneming.

Bij de toegevoegde foto's - van een Plasrombout - zijn een paar kenmerken te zien die ook voorkomen op de bij de waarneming geplaatste foto, nl. het groene pterostigma (oeverlibel: zwart) en de groene voorrand-ader (oeverlibel: geel) en het over de hele bovenkant doorlopende groen (oeverlibel: geel)

In de door de KNNV uitgegeven Libellengids tweede druk 1998 van Frank Bos en Marcel Wasscher worden die genoemd als herkenning. Jammer genoeg bleek bij controle van de originele opnamen dat ook daarop niet een derde kenmerk - de tekening op het borststuk - niet goed te zien is. Dat was ook de aanleiding voor het plaatsen van mijn vraag op dit forum; er kunnen immers gelijken soorten of ondersoorten zien waar ik geen weet van heb.

Misschien werkt het verhelderend om te weten dat dat voor mij de waarneming het karakter van belangrijke bijvangst heeft; het gaat mij in eerste instantie om een goede foto en het op naam brengen van het onderwerp van de foto.

groeten, Graads

marcel234

#6
Citaat van: graads op september 10, 2019, 11:09:37 AM
Misschien werkt het verhelderend om te weten dat dat voor mij de waarneming het karakter van belangrijke bijvangst heeft; het gaat mij in eerste instantie om een goede foto en het op naam brengen van het onderwerp van de foto.
Citaat van: arjan.kop op september 10, 2019, 13:31:32 PM
Geen ingevoerde waarneming is wat mij betreft ook geen determinatie. V
Misschien werkt het verhelderend om te weten dat dat voor de mensen die een soortnaam geven de waarneming het karakter van een hoofdzaak heeft;

Weia

Citaat van: graads op september 10, 2019, 11:09:37 AM
Argwaan tegen beeldherkenning.

Het is een suggestie, als je zelf meer kennis hebt moet je die altijd inzetten. De beeldherkenning werkt totaal anders dan hoe wij het zelf doen, zo'n klein kenmerk als in een veldgids staat kent de beeldherkenning helemaal niet. Dus dat gaat wel eens fout. Het gaat ook vaak goed, dus dat is fijn.

Waarom we vragen om in te voeren, dat is omdat we foto's dan kunnen goedkeuren en goedgekeurde foto's helpen helemaal vanzelf mee bij verspreidingsonderzoek, variatie-onderzoek, fenologie en zo voort. Bovendien gaan goedgekeurde foto's na een tijdje meedoen als basis voor de beeldherkenning, dus die wordt er ook beter van.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

arjan.kop

Als je het zou proberen zou je hebben gezien dat jouw pulchellus ook gewoon als zodanig herkend wordt. Bij wijze van test heb ik een waarneming van een lantaarntje aangemaakt en de bovenste foto toegevoegd. Dit vond de beeldherkenner er vervolgens van:
   "Server disagreed (100%)   Plasrombout - Gomphus pulchellus   Obsidentify Validatie   2019-09-10 13:25:05"

Hij is het dus volledig oneens met lantaarntje, en zegt pulchellus tegen het beest.

Geen ingevoerde waarneming is wat mij betreft ook geen determinatie. Voer hem in en kijk wat er gebeurt. Als je je daarna afvraagt of de beeldherkennig het wel goed deed merk je dat snel genoeg via de admins die de waarneming controleren, of je kunt hem hier met een linkje ter determinatie aanvoeren.

ArjenDrost †

Citaat van: arjan.kop op september 10, 2019, 13:31:32 PM
via de admins die de waarneming controleren
Even voor mijn idee, worden de foto's die door de automatische beeldherkenning goedgekeurd worden allemaal ook nog beoordeeld door admins? Dan schieten jullie er (op dit moment) dus qua tijd niet echt veel mee op, maar dat haalt wel de fouten die er op dit moment ongetwijfeld nog in het systeem zitten eruit.

Martin Borsboom

#10
Citaat van: ArjenDrost op september 10, 2019, 13:57:32 PM
Citaat van: arjan.kop op september 10, 2019, 13:31:32 PM
via de admins die de waarneming controleren
Even voor mijn idee, worden de foto's die door de automatische beeldherkenning goedgekeurd worden allemaal ook nog beoordeeld door admins? Dan schieten jullie er (op dit moment) dus qua tijd niet echt veel mee op, maar dat haalt wel de fouten die er op dit moment ongetwijfeld nog in het systeem zitten eruit.
Zoals Arjan aangeeft worden ze gecontroleerd, we hebben daar een apart scherm voor dus kost relatief weinig tijd. Het systeem maakt trouwens nauwelijks fouten, maar staat ook scherp afgesteld ( minimaal 90% of hoger voor een grijs vinkje ). Alleen geslacht wordt niet herkent door de automaat, dit moet regelmatig gecorrigeerd worden.
Groet, Martin

graads

Allemaal bedankt voor jullie reageren.

Prettig om wat meer info te zien over het gebruik van de beeldherkenning als gereedschap. Is het mogelijk om iets te zeggen over wat ik opmerkte over de details van de libel waar dit item mee gestart is; anders gezegd: waar ik de fout in ga?

groeten, Graads

Weia

Oeverlibel heeft twee zwarte lijnen over het achterlijf, deze heeft alleen maar smal geel bovenop. In mijn hoofd gaat het ongeveer zo: ogen gescheiden, dus een rombout. Geel op rug smal, dan gaat het om een Gomphus. Dan borststuktekening, nauwelijks te zien, maar nog net een klein stukje, dus plasrombout.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Citaat van: Weia op september 11, 2019, 11:37:58 AM
Oeverlibel heeft twee zwarte lijnen over het achterlijf, deze heeft alleen maar smal geel bovenop. In mijn hoofd gaat het ongeveer zo: ogen gescheiden, dus een rombout. Geel op rug smal, dan gaat het om een Gomphus. Dan borststuktekening, nauwelijks te zien, maar nog net een klein stukje, dus plasrombout.
Heb je het nou over de libel uit de openingspost?

arjan.kop

Citaat van: ArjenDrost op september 11, 2019, 12:16:31 PM
Citaat van: Weia op september 11, 2019, 11:37:58 AM
Oeverlibel heeft twee zwarte lijnen over het achterlijf, deze heeft alleen maar smal geel bovenop. In mijn hoofd gaat het ongeveer zo: ogen gescheiden, dus een rombout. Geel op rug smal, dan gaat het om een Gomphus. Dan borststuktekening, nauwelijks te zien, maar nog net een klein stukje, dus plasrombout.
Heb je het nou over de libel uit de openingspost?

Over de drie andere. Die uit de openingspost heeft ogen die elkaar raken, dus geen rombout.

Weia

O ja dat is verwarrend. Bij de openingsfoto is alles andersom dan ik zei, gewone oeverlibel dus. Ik ging nog door op de beeldherkenningsperikelen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

arjan.kop

Citaat van: graads op september 11, 2019, 11:17:39 AM
Allemaal bedankt voor jullie reageren.

Prettig om wat meer info te zien over het gebruik van de beeldherkenning als gereedschap. Is het mogelijk om iets te zeggen over wat ik opmerkte over de details van de libel waar dit item mee gestart is; anders gezegd: waar ik de fout in ga?

groeten, Graads

Je gaat niet per sé de fout in, dat vind ik een zware term. Je ziet alleen op de foto een heel jong mannetje, dat nog niet eens helemaal uitgehard is. De kenmerken die je noemt (kleur pterostigma bijvoorbeeld) zijn pas na een paar dagen goed te zien. Iedere libel begint zijn volwassen leven met heel bleke vleugeladers en een wat overdreven groene kleur.