vergroeiing driedistel

Gestart door arnoldwijker, september 15, 2019, 08:43:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnoldwijker

Is bekend wat dergelijke vergroeiingen bij planten veroorzaakt (zie foto's driedistel)? Ik heb dit ook al eens bij biggenkruid gezien.

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

Margreet Kwh

Hier lijkt me sprake van bandvorming, fasciatie.
Zie bijvoorbeeld: een artikel in de Engelse Wikipedia
Hier worden genoemd als oorzaken:
CiteerAny occurrence of fasciation has several possible causes, including hormonal, genetic, bacterial, fungal, viral and environmental causes.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Giel van der Pluijm

#3
dezelfde vergroeiing bij de driedistel is eerder beschreven in een artikel voor de uitgave Blad van het KNNV door Kees Roobeek; https://www.knnv.nl/sites/www.knnv.nl/files/BLAD%2043%2C%20maart%202016.pdf

Ook zijn er voorbeelden van de zogeheten cristaat vormen, die ontstaan door meerdere groeimeristemen aan een plantentop, iets wat zich een enkele keer voordoet bij met name cactussen.
Ook dat is fasciatie.


hb481219

Heel bijzondere foto's. Ik ben gefascineerd.

Giel van der Pluijm

#5
nou, prijs jezelf maar gelukkig, HB 481219, fascinatie is iets anders dan fasciatie. Als je gefascieerd zou zijn, werd je een dankbaar object voor de wetenschap...

Rob Koelman

Citaat van: Giel van der Pluijm op september 15, 2019, 21:33:56 PMnou, prijs jezelf maar gelukkig, HB 481219, fascinatie is iets anders dan fasciatie. Als je gefascieerd zou zijn, werd je een dankbaar object voor de wetenschap...

;D
Met vriendelijke groet, Rob

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

arnoldwijker