Welke pieper

Gestart door Runner, september 08, 2019, 00:07:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Runner

foto gemaakt van pieper.
Denk zelf aan graspieper maar strepen op flank lopen niet door.
Ook rugtekening roept vragen op.

gerbenth

Als je eerst de waarneming invoert en dan hier de gegevens plakt (je kunt bestaande forumberichten bewerken), weten we meteen waar en wanneer.
voer m in, ga rechts naar opties -- > hulp forum en kopieer/plak de tekst die daar staat in je forumbericht...

succes
groeten
Gerben

OlivierO

Er ontbreekt toch heel wat informatie, zoals waar en wanneer is deze foto genomen. En die zouden we wel hebben als je de waarneming ingeeft. Dat heeft dus ook de voorkeur. Het is ook net iets aangenamer communiceren als je je waarneming ondertekent met de naam.

Ik durf niet te zeggen welke soort het is. Ik zie zeker kenmerken van Boompieper, maar evengoed van Graspieper hier en daar (volgens mij).

Ik volg dus graag even mee voor de oplossing.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

t Is n Boompieper maar omdat-ie flink in de rui is zijn bepaalde veerkenmerken lastig te zien en/of moeilijk te beoordelen. Maar let s op de relatief dikke snavel, vooral aan de basis.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: frankneijts op september 08, 2019, 14:17:51 PM
t Is n Boompieper maar omdat-ie flink in de rui is zijn bepaalde veerkenmerken lastig te zien en/of moeilijk te beoordelen. Maar let s op de relatief dikke snavel, vooral aan de basis.

Ik dacht ook aan Boompiepier. Vooral omwille van de tekening rond het oog en inderdaad de snavle. Anderzijds is de buik nogal gekleurd. Is dat binnen de variatie?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Citaat van: OlivierO op september 08, 2019, 14:29:40 PM
Citaat van: frankneijts op september 08, 2019, 14:17:51 PM
t Is n Boompieper maar omdat-ie flink in de rui is zijn bepaalde veerkenmerken lastig te zien en/of moeilijk te beoordelen. Maar let s op de relatief dikke snavel, vooral aan de basis.

... Anderzijds is de buik nogal gekleurd. Is dat binnen de variatie?

De buik is wit Olivier, de borst en een deel van de flanken zijn isabelkleurig en dat is precies zoals dat hoort bij een ordentelijke Boompieper ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: frankneijts op september 08, 2019, 17:09:05 PM
Citaat van: OlivierO op september 08, 2019, 14:29:40 PM
Citaat van: frankneijts op september 08, 2019, 14:17:51 PM
t Is n Boompieper maar omdat-ie flink in de rui is zijn bepaalde veerkenmerken lastig te zien en/of moeilijk te beoordelen. Maar let s op de relatief dikke snavel, vooral aan de basis.

... Anderzijds is de buik nogal gekleurd. Is dat binnen de variatie?

De buik is wit Olivier, de borst en een deel van de flanken zijn isabelkleurig en dat is precies zoals dat hoort bij een ordentelijke Boompieper ..

Oké, dat zag ik anders. Op basis van wat in de ANWB staat dacht ik dat een stuk van de buik moest zichtbaar zijn.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Runner

Dan houden we het op een boompieper.
Bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Harold Hiel
-Sorry dat ik mijn naam niet had vermeld. Gewoon vergeten.

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op september 08, 2019, 14:17:51 PM
t Is n Boompieper maar omdat-ie flink in de rui is zijn bepaalde veerkenmerken lastig te zien en/of moeilijk te beoordelen. Maar let s op de relatief dikke snavel, vooral aan de basis.
Hij oogt inderdaad niet erg karakteristiek voor een boompieper dus dat de determinatie lastig is begrijp ik heel goed. Maar met termen als relatief dikke snavel kan ik ook niet veel, vooral als niet duidelijk is met wiens snavel ik die van deze vogel moet vergelijken. Een in mijn ogen makkelijker en bruikbaarder determinatiekenmerk is de pootkleur. Bij boompieper vleeskleurig, bij graspieper geelbruin. Dat onderscheid is op deze foto redelijk makkelijk te maken: boompieper.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Speciaal voor Maarten:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: Oenanthe op september 09, 2019, 13:55:13 PM
Maar met termen als relatief dikke snavel kan ik ook niet veel, vooral als niet duidelijk is met wiens snavel ik die van deze vogel moet vergelijken.

Is dat niet te vergelijken met de lengte van de snavel? Een Ooievaar heeft tegenover een Boompieper toch een behoorlijk forse snavel, maar tegelijk toch heel slank ten opzicht van andere vogels.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.