Cocon onbekend ==> Epicypta aterrima

Gestart door jan-henk, september 06, 2019, 20:14:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan-henk

Geen idee waar ik dit moet zoeken

https://waarneming.nl/waarneming/view/179858204

Frank van de Putte

Het lijkt me geen bouwsel van een spin, ik denk eerder iets van een wespachtige. Ik verplaats het voorlopig daar even heen..

Iets meer info kan ook wel helpen; waar vond je dit, op wat voor ondergrond, hoe groot is het etc.
Groetjes,

Frank van de Putte

jan-henk

#2
Meer info; bij een hoop takken trok ik een tak die wat onder begroeid was met gras waar deze cocons vast zaten, de volledige tak als foto bij gevoegd, het is 7 mm groot

Henk Soepenberg

Leuk! Het is een cocon van een larve/pop van een paddenstoelmug. Waarschijnlijk van Epicypta aterrima.
Zie dit lezenswaardige artikel van Piet Tutelaers: https://www.knnv.nl/sites/www.knnv.nl/files/users/Eindhoven/2017/Coconmysterie%20na%20zes%20jaar.pdf
Vriendelijke groeten,
Henk

jan-henk

#4
Dit is best mogelijk want ik heb 1 cocon die al stuk was verder open gemaakt en er zaten 1 rupsje en 1 Half vliegje in.

Jan henk

Henk Soepenberg

Het 'halve vliegje' is in ieder geval de muggenpop.
Vriendelijke groeten,
Henk

jan-henk

Oke, volgens de link is mijn kans van slagen is dus minimaal maar ik zie wel hoever dit wil ontwikkelen en meld mij wel weer met nieuwe ontwikkelingen.

bedankt Jan henk

Frank van de Putte

Mooi gevonden Henk, leuk dat dit is opgelost!
Groetjes,

Frank van de Putte

nielsyese

Citaat van: jan-henk op september 08, 2019, 14:54:59 PM
Oke, volgens de link is mijn kans van slagen is dus minimaal maar ik zie wel hoever dit wil ontwikkelen en meld mij wel weer met nieuwe ontwikkelingen.

bedankt Jan henk
Dag Jan Henk,
Als je poppen hebt die gesloten zijn en je bewaart ze een tijdje, is de kans bij veel vliegen/muggen best redelijk groot. Het voordeel van poppen is dat ze niet hoeven te eten zoals de larven en je ze dus soms gewoon een paar weken kunt bewaren en ze dan vanzelf uitkomen.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jan-henk

Citaat van: Frank van de Putte op september 09, 2019, 21:42:13 PM
Mooi gevonden Henk, leuk dat dit is opgelost!

Dankzij Henk Soepenberg met zijn link.

jan-henk

Citaat van: nielsyese op september 09, 2019, 22:00:15 PM
Citaat van: jan-henk op september 08, 2019, 14:54:59 PM
Oke, volgens de link is mijn kans van slagen is dus minimaal maar ik zie wel hoever dit wil ontwikkelen en meld mij wel weer met nieuwe ontwikkelingen.

bedankt Jan henk
Dag Jan Henk,
Als je poppen hebt die gesloten zijn en je bewaart ze een tijdje, is de kans bij veel vliegen/muggen best redelijk groot. Het voordeel van poppen is dat ze niet hoeven te eten zoals de larven en je ze dus soms gewoon een paar weken kunt bewaren en ze dan vanzelf uitkomen.

Zijn deze vliegjes gemakkelijk te determineren zo te zien hebt u hier meer verstand van, anders mag u mij wel helpen hierbij.
vr gr Jan henk

nielsyese

Ze zijn niet gemakkelijk te determineren, maar als het lukt om er een uit te kweken, wil ik wel helpen bij de determinatie. Dan kun je ze naar mij opsturen.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jan-henk

Citaat van: nielsyese op september 10, 2019, 20:42:17 PM
Ze zijn niet gemakkelijk te determineren, maar als het lukt om er een uit te kweken, wil ik wel helpen bij de determinatie. Dan kun je ze naar mij opsturen.

Waarheen dan?

nielsyese

Ik heb je een PM gestuurd.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jan-henk

Ik stuur het morgen op zonder alco. dit heb ik dus niet, ik verpak het zo goed mogelijk, als het niet goed gegaan is hoor ik dit wel want er is nog een dichte ei dit hopelijk nog uitkomt voor nog een poging om te versturen.

Jan henk

jan-henk

#15
10-09-2019 1 vliegje uitgekomen en opgestuurd naar Niels-Jan Dek

jan-henk

19-09-2019 antwoord ontvangen van Niels-Jan Dek en antwoordde = het ging om een vrouwtje Epicypta aterrima =  Niels-Jan Dek hartelijk dank hiervoor

nog een paar foto,s toegevoegd na uitkomst

groet Jan henk