mijmeringen na 8 maanden gebruik van de nieuwe site

Gestart door hiskodevries, september 06, 2019, 16:20:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Persoonlijk was ik bij de lancering best wel sceptisch en bezorgd of de lancering negatief zou uitpakken op gebruik van Waarneming.nl
Rondom de start, vlak voor de kerst, was nog niet iedereen even enthousiast (ik druk mij voorzichtig uit), maar in de loop van de tijd zie je ook hier in de forum panelen wat meer positieve geluiden.
Zie je dat ook terug in het gebruik:
Op de site gebruiken we Google analytics en dan kun je leuke gegevens ophalen over het gebruik van de site.
Ik heb de zomermaanden van 2018 eens vergeleken met die van die 2019. Zie bijlage. Dan is een toename van het het aantal pageviews van bijna 9% te zien.

Een ander opvallende trend is dat het aantal geuploade foto`s met bijna 50% is toegenomen , gemeten over dezelfde periode. Een relatie met aantal ingevoerde waarnemingen is nog niet aanwezig. Zie daarvoor https://waarneming.nl/stats/

Dat het toevoegen van nieuwe functionaliteit niet altijd even snel gaat komt door:
1. de hogere kwaliteitseisen die gesteld worden,
2. een nieuwe functie door meerdere personen geaccordeerd moet worden
3. dat daarvoor budget moet zijn.

De software wordt nu onderhouden door een heel team van mensen zie https://waarneming.nl/pages/team/ kopje techniek.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pluijm

#1
Alle lof voor het vele werk dat gedaan wordt om de nieuwe site te bouwen en steeds te verbeteren.
Zelf vind ik dat een database pas compleet is als een record behalve een soortnaam, datum, foto, locatie, vinder etc, ook ecologische gegevens bevat.
Is het nu zo dat de ecologische gegevens van een waarneming (afgezien van 'substraat') alléén uit het 'notitieveld' kunnen worden afgeleid?

En meteen enkele statistiek-vragen:
-Is bekend hoeveel % van de waarnemingen (bijv. van mossen en korstmossen) een 'notitieveld' bevat?
-Bij een zeer laag percentage, is er niet een manier om bij het aanmaken van een waarneming, de waarnemer te stimuleren om toch ook ecologische gegevens bij te voegen?
(-Hoe kan ik evt. zelf een selectie uitvoeren op waarnemingen mét een 'notitie'? (om de ecologisch relevante waarnemingen in te dikken). Edit: zag inmiddels dat bij lijst van waarnemingen van een soort gewoon een ikoontje aangegeven staat indien met notitie.)

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

hiskodevries

Arno, dit is niet een wensen topic, maar wat zijn ecologische gegevens in jouw ogen?
Als je in je eigen waarnemingen overzicht zit kun je met de zoek functie ook binnen notities zoeken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pluijm

Mijn opmerking staat hier idd op de verkeerde plek, had de strekking van dit topic niet goed begrepen! Ik zal nog een oprisping bij het wensentopic plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm


hiskodevries

Andre, blijf rustig in je eigen bubbel.
Actieve gebruikers:

2019   24.267 :duim:
2018   19.875
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petermeer

Je doe jezelf gigantisch tekort Hisko!

Met nog ruim 3 maanden te gaan, nu al de grootste stijging per jaar ooit.
Een compliment is hier wel op z'n plaats!   :duim:

Hieronder een overzicht van het aantal actieve gebruikers over de afgelopen 10 jaar.

2019   24.295
2018   19.873
2017   17.670
2016   16.225
2015   15.306
2014   14.528
2013   13.252
2012   12.356
2011   11.276
2010   11.103
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

bramquist

Overigens interessant om te zien hoe er per soortgroep met de documentatie wordt omgegaan. Zo is bij de vogels gemiddeld 10% van de waarnemingen voorzien van een foto, terwijl er bij de paddenstoelen meer foto's dan waarnemingen zijn.

Ik ben nog wel benieuwd naar de extrapolatie van het aantal waarnemingen voor heel 2019. Gaan we de 8.000.000 halen?
Groeten,

Bram Quist

petermeer

Citaat van: bramquist op september 12, 2019, 22:14:35 PM
Overigens interessant om te zien hoe er per soortgroep met de documentatie wordt omgegaan. Zo is bij de vogels gemiddeld 10% van de waarnemingen voorzien van een foto, terwijl er bij de paddenstoelen meer foto's dan waarnemingen zijn.

Ik ben nog wel benieuwd naar de extrapolatie van het aantal waarnemingen voor heel 2019. Gaan we de 8.000.000 halen?
punt 1: voor sommige woordgroepen zijn meer foto's  nodig om tot determinatie te komen.
punt 2: do the math...  ;)
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

hiskodevries

Bram en Peter, het is niet zo dat elke maand even veel wordt ingevoerd.
Vorig jaar zijn in de maanden oktober, november en december 1.6 miljoen waarnemingen toegevoegd, dus de 8.000.000 halen wordt nog wel spannend
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bramquist

Citaat van: hiskodevries op september 13, 2019, 08:24:43 AM
Bram en Peter, het is niet zo dat elke maand even veel wordt ingevoerd.
Vorig jaar zijn in de maanden oktober, november en december 1.6 miljoen waarnemingen toegevoegd, dus de 8.000.000 halen wordt nog wel spannend
Mijn voorspelling is 8.200.000. We zitten pas half september. Als de nieuwe site echt geen succes was had je niet zoveel groei in waarnemers gehad.

Anderzijds wel een kanttekening: heel 2018 waren er gemiddeld 380 waarnemingen per actieve gebruiker. In 2019 zitten we nu op ca 260. En dat zal bij mijn voorspelling op ca 340 uitkomen per eind 2019. Is daar een verklaring voor? Bijvoorbeeld meer gebruikers die zomaar een paar waarnemingen invoeren, of zijn er mensen die veel invoerden die dat nu minder doen?
Groeten,

Bram Quist

Jacob Molenaar

Ik verwacht dat 'we' redelijk dik over de 8 miljoen heengaan inderdaad. Bij die 1,6 miljoen van vorig jaar is de 2e helft van september nog niet meegerekend.
Stel dat het lineair verdeeld is, doe je 1,6 miljoen * 3,5 / 3 = 1,87 miljoen. Dan heb je nog de stijging qua waarnemingen ten opzichte van vorig jaar, dus zou het zomaar kunnen dat er vanaf nu tot het einde van het jaar nog 2 miljoen waarnemingen ingevoerd gaan worden. Dan zou je nu rond de 8,35 miljoen zitten op 31 december.
Mijn gok: 8.400.000 waarnemingen
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Frank van de Putte

Is ook bekend hoeveel van de waarnemingen echt via de nieuwe site is ingevoerd? Of via de oude (sub)sites? Ik zit zelf nog steeds te switchen tussen oud en nieuw; de fotoherkenning kan een mooi hulpmiddel zijn op de nieuwe site, als ik iets niet herken, maar voor het valideren zit ik op de oude site.
Groetjes,

Frank van de Putte

petermeer

Ik ga er maar even voor het gemak vanuit dat de meeste waarnemingen mobiel ingevoerd worden. Mijn laatste handmatig ingevoerde waarneming is waarschijnlijk al meer dan 5 jaar geleden. Ik gebruik dus de oude of de nieuwe site amper, hooguit voor validatie.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

hiskodevries

Citaat van: Frank van de Putte op september 13, 2019, 23:10:51 PM
Is ook bekend hoeveel van de waarnemingen echt via de nieuwe site is ingevoerd? Of via de oude (sub)sites? Ik zit zelf nog steeds te switchen tussen oud en nieuw; de fotoherkenning kan een mooi hulpmiddel zijn op de nieuwe site, als ik iets niet herken, maar voor het valideren zit ik op de oude site.
dat is uit de site statistieken te halen op basis van het invoerscherm.
In de laatste 30 dagen is dat 100.000 nieuwe invoerscherm en 20.000 oude invoerscherm.
Wat wel opvalt is dat dit subsite scherm https://utrecht.waarneming.nl/observations_by_day.php?groep=1 na de startpagina het populairste scherm is.
Als je dat vergelijkt met 'ontdek waarnemingen' wordt het eerste drie keer zoveel gebruikt. Dat is al sinds de start zo. 172.000 vs 60.000
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hein Nouwens

Dat er een groei te zien is in het aantal gebruikers verbaasd mij niets, er is vanaf 2010 elk jaar een groei te zien. Waarom zou dit door de nieuwe site komen? Wel moet je je nu als (actieve?) gebruiker registreren om even foto's van iemand te kunnen bekijken. Dit was op de oude site niet. Ik zelf gebruik de nieuwe site alleen om mijn waarnemingen in te voeren vanwege de beeldherkenning (deze werkt helaas niet op de oude site). Daarna switch ik zo snel mogelijk terug naar de oude site, deze werkt voor mij veel prettiger, door een aantal punten die ik al eerder heb genoemd. Maar de voornaamste reden blijft voor mij dat ik op de oude site tekst en foto in een oogopslag kan zien, zonder extra te hoeven klikken. Gaat dit op de nieuwe site nog veranden?
Groet, Hein Nouwens

hiskodevries

Citeerer is vanaf 2010 elk jaar een groei te zien
Maar nog nooit met zoveel gebruikers , en het is pas september
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bramquist

Citaat van: hiskodevries op september 20, 2019, 11:56:22 AM
Citeerer is vanaf 2010 elk jaar een groei te zien
Maar nog nooit met zoveel gebruikers , en het is pas september

Maar hoe is de ontwikkeling van het aantal regelmatige gebruikers ( gebruikers met bijv >100 waarnemingen/jaar? Zoals ik eerder opmerkte, is het gemiddeld aantal waarnemingen per gebruiker namelijk gedaald in 2019.
Groeten,

Bram Quist

hiskodevries

interessante vraag Bram. Het antwoord:
2019: 5312
2018: 5161 
2017: 4882
2016: 4527

(2019 is nog niet voorbij)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petermeer

Citaat van: Marleen op september 23, 2019, 07:54:37 AM
Citaat van: hiskodevries op september 23, 2019, 07:50:01 AM
interessante vraag Bram. Het antwoord:
2019: 5312
2018: 5161 
2017: 4882
2016: 4527

2019: 5312 - Toename van 151 tov 2018
2018: 5161 - Toename van 279 tov 2017
2017: 4882 - Toename van 355 tov 2016
2016: 4527

Groetjes, Marleen
2019: toename 151 / 9 * 12 + x = ...
x = variabel

Jammer dat dit niet in je bubbel past.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Henri van Dodeweerd

Niet weer het gezeur over die site... Dat mag nu ondertussen wel klaar zijn.

Het aantal regelmatige gebruikers stijgt. Dat de stijging misschien iets minder is kan heel veel redenen hebben. Dus niet weer het op de nieuwe site gooien.

Wees blij dat het aantal stijgt en niet daalt.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

bramquist

Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 25, 2019, 16:30:48 PM
Niet weer het gezeur over die site... Dat mag nu ondertussen wel klaar zijn.

Het aantal regelmatige gebruikers stijgt. Dat de stijging misschien iets minder is kan heel veel redenen hebben. Dus niet weer het op de nieuwe site gooien.

Wees blij dat het aantal stijgt en niet daalt.

Eens Henri.

Mij valt op dat het aantal frequente gebruikers relatief minder snel stijgt dan de minder regelmatige gebruikers. Zou het dan toch zo zijn dat nieuwe gebruikers de toegankelijkheid van de nieuwe site dermate waarderen dat ze makkelijker incidenteel een waarneming invoeren? Het zou me niet verbazen.
Groeten,

Bram Quist

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cranefly

Citaat van: bramquist op september 25, 2019, 20:11:17 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 25, 2019, 16:30:48 PM
Niet weer het gezeur over die site... Dat mag nu ondertussen wel klaar zijn.

Het aantal regelmatige gebruikers stijgt. Dat de stijging misschien iets minder is kan heel veel redenen hebben. Dus niet weer het op de nieuwe site gooien.

Wees blij dat het aantal stijgt en niet daalt.

Eens Henri.

Mij valt op dat het aantal frequente gebruikers relatief minder snel stijgt dan de minder regelmatige gebruikers. Zou het dan toch zo zijn dat nieuwe gebruikers de toegankelijkheid van de nieuwe site dermate waarderen dat ze makkelijker incidenteel een waarneming invoeren? Het zou me niet verbazen.

Hier krijg ik dus bloedgolven van... Hoezo gezeur? Super dat sommige mensen de nieuwe site fijn vinden, dan is de mening van anderen toch niet meteen gezeur?

Ik heb vanaf dag 1 met tal van argumenten in verschillende topics uiteengezet waarom ik de nieuwe site qua mogelijkheden/ functionaliteit, foto-kwaliteit en ergonomische verantwoordheid nog geen schim van de oude vind. We zijn nu zowat tien maanden verder en niet één van de dingen waarom ik de nieuwe site nog altijd vermijd, is verbeterd. Ik heb dus geen enkele reden om te stoppen met 'zeuren'...

Ik kan me voorstellen dat de nieuwe site meer -kortstondige- gebruikers trekt: grotere plaatjes, minder tekst, en een robot die voorkomt dat je zelf nog over je determinaties hoeft na te denken...Leve de versimpel- en verApping. Dat met de oude site straks de m.i. wereldwijd beste, handigste en functioneelste determinatie-'tool' die er online te vinden is, zomaar gaat verdwijnen, zal die nieuwe gebruikers wschl. worst wezen, mij stemt het nog steeds droevig.

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

bramquist

Citaat van: cranefly op september 25, 2019, 22:52:10 PM
Citaat van: bramquist op september 25, 2019, 20:11:17 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 25, 2019, 16:30:48 PM
Niet weer het gezeur over die site... Dat mag nu ondertussen wel klaar zijn.

Het aantal regelmatige gebruikers stijgt. Dat de stijging misschien iets minder is kan heel veel redenen hebben. Dus niet weer het op de nieuwe site gooien.

Wees blij dat het aantal stijgt en niet daalt.

Eens Henri.

Mij valt op dat het aantal frequente gebruikers relatief minder snel stijgt dan de minder regelmatige gebruikers. Zou het dan toch zo zijn dat nieuwe gebruikers de toegankelijkheid van de nieuwe site dermate waarderen dat ze makkelijker incidenteel een waarneming invoeren? Het zou me niet verbazen.

Hier krijg ik dus bloedgolven van... Hoezo gezeur? Super dat sommige mensen de nieuwe site fijn vinden, dan is de mening van anderen toch niet meteen gezeur?

Ik heb vanaf dag 1 met tal van argumenten in verschillende topics uiteengezet waarom ik de nieuwe site qua mogelijkheden/ functionaliteit, foto-kwaliteit en ergonomische verantwoordheid nog geen schim van de oude vind. We zijn nu zowat tien maanden verder en niet één van de dingen waarom ik de nieuwe site nog altijd vermijd, is verbeterd. Ik heb dus geen enkele reden om te stoppen met 'zeuren'...

Ik kan me voorstellen dat de nieuwe site meer -kortstondige- gebruikers trekt: grotere plaatjes, minder tekst, en een robot die voorkomt dat je zelf nog over je determinaties hoeft na te denken...Leve de versimpel- en verApping. Dat met de oude site straks de m.i. wereldwijd beste, handigste en functioneelste determinatie-'tool' die er online te vinden is, zomaar gaat verdwijnen, zal die nieuwe gebruikers wschl. worst wezen, mij stemt het nog steeds droevig.

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

Het betrof m.i. een reactie op een individueel bericht. Ook ik mis nog functionaliteiten, maar naar de onoverzichtelijke brei van menu-opties van de oude site verlang ik echt niet terug.
Groeten,

Bram Quist

hiskodevries

daar ga ik Marleen gelijk ingeven. het is nu al vaak een interne strijd om een onderdeel in het menu te plaatsen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: cranefly op september 25, 2019, 22:52:10 PM
Citaat van: bramquist op september 25, 2019, 20:11:17 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 25, 2019, 16:30:48 PM
Niet weer het gezeur over die site... Dat mag nu ondertussen wel klaar zijn.

Het aantal regelmatige gebruikers stijgt. Dat de stijging misschien iets minder is kan heel veel redenen hebben. Dus niet weer het op de nieuwe site gooien.

Wees blij dat het aantal stijgt en niet daalt.

Eens Henri.

Mij valt op dat het aantal frequente gebruikers relatief minder snel stijgt dan de minder regelmatige gebruikers. Zou het dan toch zo zijn dat nieuwe gebruikers de toegankelijkheid van de nieuwe site dermate waarderen dat ze makkelijker incidenteel een waarneming invoeren? Het zou me niet verbazen.

Hier krijg ik dus bloedgolven van... Hoezo gezeur? Super dat sommige mensen de nieuwe site fijn vinden, dan is de mening van anderen toch niet meteen gezeur?

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

Ik doel meer op ieder bericht aangrijpen om er weer een draai naar toe te geven dat de site slecht is. Dat is vaak voorgekomen met Marleen en daar balen best veel mensen van. Natuurlijk zijn er verbeterpunten mogelijk. Die kun je in het desbetreffende topic gewoon aangeven en bespreken. Sommige punten zullen ze dan mogelijk gaan aanpassen. Andere niet, omdat er een bestuur o.i.d. die dat niet wil/kan faciliteren. In dat geval heb je als waarnemer de keus wat je doet.

1. Ondanks dat er minpunten zijn toch gebruik maken van de site
2. Door de minpunten geen gebruik maken van de site
3. Gebruik maken van de site en iedere keer maar blijven roepen wat je niet goed vind aan de site.

Het staat iedereen vrij om een optie te kiezen (mogelijk zijn er nog wel meer). Maar nummer drie geeft een beetje een vervelende sfeer. En zorgt er voor dat veel mensen bloedgolven krijgen. En wat is het nut, er verandert daardoor echt niets, dan alleen de sfeer en de bereidheid van mensen om je te helpen (overigens als ik iets nuttigs te melden heb op determinatie vragen van betreffende personen zal ik altijd gewoon reageren).

Ik hoop dat de mensen voor optie 1 kiezen en als dat niet lukt dan voor 2 gaan. Maar houdt de sfeer hier op het forum gewoon goed. Overigens is mijn woordkeuze voor zeuren ook niet echt geweldig, excuus hiervoor. Je mag het vervangen voor blijven roepen...

Maar dat is mijn standpunt in deze.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

cranefly

Bedankt voor je reactie Henri, ik had je opmerking iets algemener opgevat.

Ik snap wat je bedoelt w.b. het aangrijpen van iedere mogelijkheid om de nieuwe site af te kraken, maar ben anderzijds ook blij dat er nog steeds mensen de moeite nemen om op het forum op de tekortkomingen van de nieuwe site te wijzen -en ik vind het zelfs niet erg als men daarbij in herhaling vervalt, aangezien reacties en/of verbeteringen doorgaans volledig uitblijven. Ik heb me zelf de afgelopen maanden weinig meer in discussies over de site gemengd, omdat ik er erg moe en moedeloos van werd.

Na een half jaar dagelijkse, vergeefse pogingen om de nieuwe site te gebruiken voor determinatiewerk, en een half jaar geswitch tussen de door jou genoemde opties 1 en 3, behoor ik nu tot groep 2. Zolang de oude site er nog is, zie ik geen reden om mezelf te tergen met een site die minder kan én waarop alles tien keer zoveel kliks vergt (....ik wilde het toch nog 1 keer zeggen ;) )

Vriendelijke groeten,
Reindert