volgorde van suggesties bij "selecteer soort"

Gestart door gertjanvannoord, september 04, 2019, 11:57:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

iets wat me al langer ergert...

als je de soortnaam begint te typen in het veld "selecteer soort" dan komen er suggesties.  De volgorde van die suggesties is niet stabiel. Dat leidt tot fouten.

Voorbeeld: ik wil een baardman invoeren. Ik typ "baar" en zie dan dat baardman bovenaan de lijst staat. Ondertussen heb ik ook de "d" al ingetypt en op het moment dat ik de bovenste naam selecteer is nog gauw "baardman" naar de tweede plaats verhuisd, en staat "baard / brandts vleermuis" bovenaan. En blijk ik die al geselecteerd te hebben.

Dit komt geregeld voor, en zorgt ervoor dat je langzamer moet invoeren. Het probleem kan vermeden worden als de volgorde van suggesties altijd stabiel is: als x vooraf gaat aan y, dan blijft dat zo, hoeveel input er verder nog volgt...
Gertjan van Noord

Alex Kwak

Ik begrijp je opmerking.
Maar om jouw voorbeeld op te pakken: op het moment dat je de D van baarD intypt treed de regel in werking dat treffers die het gehele woord bevatten als eerste getoond worden. Dat is in 99% van de gevallen handig, in jouw voorbeeld door de vertraging op je toestel niet.
Ik voorzie dan ook geen aanpassing.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op september 04, 2019, 12:01:47 PM
Ik begrijp je opmerking.
Maar om jouw voorbeeld op te pakken: op het moment dat je de D van baarD intypt treed de regel in werking dat treffers die het gehele woord bevatten als eerste getoond worden. Dat is in 99% van de gevallen handig, in jouw voorbeeld door de vertraging op je toestel niet.
Ik voorzie dan ook geen aanpassing.

Dit vond ik ook zeer onhandig. Meer nog: soms is de soort die je dan moest hebben echt helemaal naar onder verhuisd (buiten beeld).

Maar nu is ook duidelijk waarom. En die 99% wil ik wel in twijfel trekken.  ;)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

gertjanvannoord

Citaat van: hiskodevries op september 04, 2019, 12:53:23 PM
Tik dman in, altijd raak

het ging hier om een voorbeeld, het algemene probleem doet zich veel vaker voor...

je kunt natuurlijk voor elke soort uit je hoofd leren wat de snelste lettercombinatie is om de soort bovenaan in je scherm te krijgen, maar heel gebruikersvriendelijk klinkt dat toch niet
Gertjan van Noord