Fuligo rufa ?

Gestart door karinarie, september 04, 2019, 10:47:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179026578/.
1 Roestbruin kalkkussen - Fuligo rufa vruchtlichaam, microscopisch onderzocht
datum: 2019-09-02
locatie: Voorschoten - Ter Horst (ZH)

foto's:









Waarschijnlijk op Es. Sporen met fijne wratten : 6.6 - 7.5 ( 8 ) micron .

Marian Jagers

Dag Arie,

Fuligo rufa wordt in Nederland al een tijdje niet meer als een aparte soort opgevat. Kennelijk is Waarneming.nl deze invoermogelijkheid vergeten aan te passen naar Fuligo septica.

Wat je vondst zelf betreft. De sleutel (uit Les Myxomycetes) geeft, naast de kleur van de buitenwand aan, dat de wand uit 2 lagen bestaat (een kenmerk dat voor mij van deze foto's niet te controleren is) en dat het capillitium ook een rode kleur heeft (is ook niet te beoordelen).

Houdt er ook rekening mee dat de warmte en de droogte een raar effect op paddenstoelen en slijmzwammen hebben. Je vondst als tweede optie ook een verdroogde Fuligo septica voorstellen.

Groeten Marian

karinarie

Hallo Marian,
het capillitium is roodbruin , niet zuiver rood . De soort staat inderdaad niet op de nederlandse lijst.Ik maak er dus Fuligo septica van . 

Groetjes Arie

Melchior van Tweel

Citaat van: Marian Jagers op september 05, 2019, 11:02:02 AM
Fuligo rufa wordt in Nederland al een tijdje niet meer als een aparte soort opgevat. Kennelijk is Waarneming.nl deze invoermogelijkheid vergeten aan te passen naar Fuligo septica.
Aangepast
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Marian Jagers

 :duim:

Arie. Het is altijd mogelijk om in de tekst toe te voegen dat het om een bepaalde variant of forma gaat. Mochten ooit later varianten en forma's weer wel worden onderscheiden dan kan je vondst dan alsnog worden aangepast naar de andere benaming.
Groeten Marian

karinarie

Hallo Marian,
dank je wel.

Groetjes Arie