Kleine bruine zaadjes vastgeplakt aan bladeren van ratelpopulier...?

Gestart door Rayan Majoor, september 03, 2019, 14:01:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179001721/.
3 Plant onbekend - Plantae indet. veldwaarneming
datum: 2019-08-29
locatie: Barneveld - Landgoed de Schaffelaar (GE)

foto's:




Vastgeplakt aan bladeren van ratelpopulier...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rien Ondersteijn

Een paar tips ; kijk bij zo'n vraag altijd rond in de buurt naar andere bomen en diens zaden.
Nóg een mogelijkheid : kweek een paar zaadjes op !
Ik zie trouwens dat je deze vond op een landgoed; misschien een optie om aan de beheerder te vragen wat het kan zijn , omdat die weet wat er staat.
[ik meen me te herinneren dat die van Acacia nogal rond zijn]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

De zaadjes lijken mij niet allemaal dezelfde vorm, sommige zijn platter waar ze vastzitten aan het bladoppervlak. Ik denk daarom net als Rob aan een insecteneitje. Probeer eens op te zoeken voor welke insecten ratelpopulier gastheer is, wellicht vind je de soort dan.
Mvg Harold Timans

Rayan Majoor

Bedankt allemaal voor de reacties! Een vlindereitje is het niet, hij is zodanig groot dat er al niet heel veel mogelijkheden zijn en dan had ik hem wel herkend. Juist vlindereitjes (en de meeste insecteneitjes die ik ken) zijn allemaal zo goed als dezelfde vorm met hetzelfde patroon. Het vastgeplakt zitten en zeker het wat platter zijn bij het bladoppervlak zoals de laatste doet wel aan insecteneitjes denken, maar voor de rest lijkt het dat niet te zijn. Ook het enigszins onregelmatige ribbelpatroon is niet echt logisch voor een insecteneitje, maar zie ik bij planten wel terug (denk bijvoorbeeld aan zaad van doornappel).
Ik zou inderdaad wat rond kunnen kijken voor de planten die in de directe omgeving staan. Dat is echter wel een redelijke lijst met algemene soorten (breedbladige wilg, populier. amerikaanse eik, berk, grassen, braam, weegbree...)
Helaas is de beheerder van het landgoed vragen ook niet echt een optie: ik heb al eerder geprobeerd contact op te nemen en van de vele pogingen heb ik uiteindelijk één reactie gehad, maar daarna is reactie ook uitgebleven. Sowieso is het beheer vooral bij het kasteel, meer naar achteren wordt de natuur meer z'n gang laten gaan en dit is zelfs gewoon een landbouwweggetje wat toevallig nog bij het landgoed ligt. Opkweken zou ik ook kunnen proberen, maar hoewel er wel enkele te vinden zijn kom ik met moeite misschien aan drie zaadjes (ervan uitgaande dat het plantaardig is) en dan moet je wel heel veel geluk hebben om daar wat uit te krijgen
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

Dit lijken mij wel degelijk zaadjes. Zaadjes van een soort hoeven niet altijd een en dezelfde vorm te hebben. Maar hoe hoog zaten die boomblaadjes met vastgeplakte zaadjes, want dit zijn duidelijk geen windverpreiders. Het lijkt meer op zaadjes die wegspringen, en dan kunnen ze dus niet echt hoog terecht komen. In elk geval zijn het geen zaadjes van een boomsoort. En ze zijn ook niet afkomstig van de genoemde grassen, braam of weegbree, die zien namelijk heel anders uit. Ze laten mij wel wat denken aan een Fabaceae. Daarvan zijn de zaadjes uit zo'n peul ook niet gelijk van vorm en hebben ook vaak een platte kant. Lathyrus bijvoorbeeld heeft een dergelijke oppervlaktestructuur. Op de onderste foto lijkt ook de navel zichtbaar. Maar er zijn vast nog wel meer zaden met een dergelijke oppervlaktestructuur. Ik zal proberen er binnenkort nog eens beter naar te kijken.
Groet, Hannie

Rayan Majoor

Ik heb ze voornamelijk tussen 1 en anderhalve meter hoog op de bladeren gevonden.
Er groeien hier inderdaad ook planten als springzaad en zowel Trifolium als Lotus spp.. Springzaad lijkt er alleen niet op wat zaad betreft en wat ik zo gauw aan afbeelding van de twee Fabaceae-geslachten kon vinden lijken deze zaadjes toch iets te gerimpeld. Maar misschien heeft iemand betere bronnen dan google :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl