Gammarus crinicornis?

Gestart door aport, september 11, 2019, 17:52:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Het is mij niet geheel duidelijk of ook (alle) vlokreeften uit zee in mijn tabel voorkomen.
= Amphipoda van de Nederlandse oppervlakte- en grondwateren.

Op de verspreidingsatlas geen enkele waarneming.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179416419/.
1 Gammarus crinicornis microscopisch onderzocht
datum: 2019-09-09
locatie: Katwijk aan Zee - strand (ZH)

foto's:







In aanspoelsel

Ton van Haaren

Hoi Aport
Als auteur kan ik zeggen dat de tabel zeker niet compleet is voor alle nederlandse vlokreeften, inclusief de mariene soorten. Nu is het zo dat het genus Gammarus ook mariene soorten kent die uitsluitend in de kuststreek voorkomen. Al die soorten zijn opgenomen in de tabel. En je hebt het zeker goed gedetermineerd. Je prachtige foto's laten geen twijfel dat dit crinicornis is, een soort die we ook wel een in de voordelta vangen, toch redelijk dichtbij. In de tabel ontbreken wel veel andere mariene families zoals Bathyporeiidae, Atylidae e.d. maar dat zijn alleen de families die uitsluitend in zee leven. Maar, ik geef toe dat dit niet op gaat voor Gammaridae, die  ook niet compleet aanwezig zijn in de tabel (enkele Echinogammurs ontbreken)
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

aport

Super!
Zal hem op zeker zetten.
Zaten trouwens best wel veel vlokreeften in die hopen aanspoelsel. Zal van het weekend nog eens kijken of er ook andere soorten tussen zitten (indien nog aanwezig).
Groet en dank (ook voor de tabel!)
Arjan