E.o.a. Bacidia?

Gestart door Guido Berger, september 01, 2019, 19:15:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Berger

Heeft iemand een idee?
(Vergeten wat mee te nemen.)

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178928587/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2019-09-01
locatie: Assen - Asserbos (DR)

foto's:




E.o.a. Bacidia?

alegro

Het ziet er intrigerend uit, maar ik durf er niets van te zeggen.
Wat is het substraat? Iets van steen?
Grüezi mitenand,
Arjan

lukasverboom

Caeruleum heppii? Dan wel een erg mooi ontwikkelde kolonie.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Guido Berger

#Arjan: zie de derde foto onderaan. Het is zo'n dun stenen klein grafzerkje. Ik weet eigenlijk niet goed wat voor steen. Het was geloof ik het kleine lichte vlekje onderaan en er waren nog een paar vlekjes.

#Lukas: Klein steenschubje. Nooit aan gedacht! Heb ik nog niet eerder gezien en ook in de veldgids overheen gekeken. Ik ga hem zo maar noteren op onzeker.

Mijn eigen leerpunt:
In het veld dacht ik: Hmm ziet er best duidelijk uit, dat zal ik vast wel kunnen vinden m.b.v. veldgids en internet. Niet dus. En ik heb me voorgenomen dat als ik iets op steen vind en er in het veld zelf niet uitkom, dat ik dan toch altijd wat ga meenemen.


alegro

Citaat van: Guido Berger op september 12, 2019, 11:16:33 AMMijn eigen leerpunt:
In het veld dacht ik: Hmm ziet er best duidelijk uit, dat zal ik vast wel kunnen vinden m.b.v. veldgids en internet. Niet dus. En ik heb me voorgenomen dat als ik iets op steen vind en er in het veld zelf niet uitkom, dat ik dan toch altijd wat ga meenemen.

Wat ik weet van Myriospora heppii is dat die een voorkeur heeft voor kalkhoudende steen. Daarom is het ook belangrijk om het type ondergrond te weten.
Ik denk dat deze onder de  :micro: moet, maar misschien weet iemand anders het wel.
Grüezi mitenand,
Arjan

henkjanvdkolk

Het ziet er inderdaad spannend uit! Mijn eerste gedachte was Bacidia arceutina, maar ik ben daar totaal niet zeker van. Inderdaad zal het veel helpen om de apotheciën onder de microscoop te bekijken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Guido Berger

Nounounou, ik kom daar wel weer eens in de buurt en dan neem ik wat mee.
En Lukas als jij daar toevallig verzeilt, het is 20 m vanuit de ingang rechtdoor, je ziet de steen vanzelf, hangt nog scheef denk ik