telescoop vortex razor 27-60/85 of Zeiss 85 t*fl 20x60 zoom

Gestart door Manonkerste, september 01, 2019, 18:51:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Manonkerste

hoi

ik wil graag een telescoop aanschaffen.

budget rond 1000/1500 euro.
mag wat zwaarder zijn want is om vooral tijdens excursies en plassen op korte loop afstand. heb nu een Nikon ed 50 met 27mm oculair maar mis soms toch wat bereik. verder draag ik bril

op marktplaats wordt een Zeiss 85 t*fl 20x60 zoom  aangeboden voor 1300 en heb ook de vortex razor 27-60/85 op oog die bij foto romijn in budel nu voor 1300 euro staat

kan over deze laatste maar weinig info vinden hier op forum. iemand hier ervaring mee?

wil sowieso in budel gaan kijken maar wel benieuwd naar ervaring

Ardi

Ik heb de 22-48/65 en ben er zeer tevreden mee. Draag ook een bril. Is scherp tot de rand maar ook voor digiscoping met mobiel gaat het goed. https://www.youtube.com/watch?v=ggd1rThibdE is een filmpje met de samsung S8 en Phonescope.
Zag geen verschil tussen een swavo en deze kijker, alleen de swavo was een maatje groter waardoor er meer licht wordt door gegeven. Maar aangezien jij ook de 85 wilt zal je daar geen problemen mee ondervinden.
Gebruik ze altijd op 30x vergroting en dat bevalt het best. Je moet een beetje de sweetspot vinden bij elke kijker.

Je ziet ze inderdaad niet veel hier maar in Amerika zijn ze er helemaal gek van. Ik heb de kijker daar gekocht.
Alleen de stay on case is een ramp met het dubbel vouwen van bovenstuk.

Manonkerste

dank voor reactie! had die van 22-48 ook gezien maar ik mis nu soms juist die details en dacht dat goede maat groter daar dan wel beter voor is.

ga even kijken of ik plek kan vinden waar ik ook de 22/48 uit kan proberen

Manonkerste

zie dat bij vogel bescherming ook swarovski ats 65 met ofwel 20-60 voor 1899 ofwel 25-50 voor 2000 staan.

daar misschien ook maar eens kijken..

plek om ze allemaal naast elkaar te proberen helaas nog niet gevonden

Wilfred

Citaat van: Manonkerste op september 02, 2019, 08:36:28 AM
zie dat bij vogel bescherming ook swarovski ats 65 met ofwel 20-60 voor 1899 ofwel 25-50 voor 2000 staan.

daar misschien ook maar eens kijken..

plek om ze allemaal naast elkaar te proberen helaas nog niet gevonden

Als je al een Nikon ED50 hebt dan zou ik meteen maar voor een 80+ telescoop gaan voor het "statische werk".
De groene Zeiss van MP is daarbij zeker een optie maar 1300 euro is echt te hoog.
Dat was in 2007 (toen ik er een kocht) nog een gangbare prijs tweedehands maar toen was het ook nog een actueel model.
Een prijs tussen 700/900 lijkt me meer redelijk.


Manonkerste

dank! bij rooijmans in budel  vrijdag de swarovski en vortex proberen. ben erg benieuwd!

zeis van marktplaats staat er al tijdje op dus zal hem eens mail doen met voorstel lagere prijs

Manonkerste

bij budel veel kunnen uit testen.

zeiss was er ook, en naast de vortex ook een leica televid en de swarovski getest.

uitgebreid kunnen testen en veel informatie gekregen

keuze uiteindelijk tussen de leica en de swarovski omdat deze mooiste beeld hadden. swarovski gekozen en was ook nog in aanbieding.

heel blij mee. nu op zoek naar fijn draagsysteem want op mijn schouder lijkt me niets en te groot voor huidige rugzak

dank voor bijdrages!

Wilfred

Er staat toevallig een nagenoeg nieuwe Lowepro Porter Telescoop rugzak op marktplaats (staat maar zelden te koop).
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m1447151260-lowepro-scope-porter-200aw-telescoop-rugzak.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Misschien toch interessant te vernemen wat grofweg de verschillen waren tussen de 4 die je getest hebt en waarom Zeiss en Vortex als eerste af vielen. 
Welke objectiefmaat heb je uiteindelijk gekozen ?