Geelpootmeeuw?

Gestart door Jaap de Jong, augustus 31, 2019, 19:22:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap de Jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://vwgberkelland.waarneming.nl/waarneming/view/178872051
onzeker Geelpootmeeuw - Larus michahellis gezien op 2019-08-31 Borculo - Hambroek
Foto's:






Toelichting:
Twijfel een beetje. In ieder geval juveniel. Zeker geen Zilvermeeuw of Kleine Mantelmeeuw. Ook geen Pontische Meeuw. Blijft Geelpootmeeuw eigenlijk alleen maar over. En heeft eerlijk gezegd ook wel de beste papieren, alleen heeft deze zo'n maf klein snaveltje, lijkt het...
bij voorbaat dank Jaap de Jong

OJGoreng

Citaat van: Jaap de Jong op augustus 31, 2019, 19:22:35 PMZeker geen Zilvermeeuw of Kleine Mantelmeeuw.

Omwille van de discussie lijkt het me nuttig als je uitlegt waarom niet; welke kenmerken sluiten die soorten uit?
Met vriendelijke groet, Zainal

Jaap de Jong

Citaat van: OJGoreng op september 01, 2019, 01:29:33 AM
Citaat van: Jaap de Jong op augustus 31, 2019, 19:22:35 PMZeker geen Zilvermeeuw of Kleine Mantelmeeuw.

Omwille van de discussie lijkt het me nuttig als je uitlegt waarom niet; welke kenmerken sluiten die soorten uit?

Sure!
Over juveniel zijn we het denk ik eens.
Zilvermeeuw en Kleine Mantelmeeuw hebben als juveniel een donker kleed over bijna het hele lichaam. Is hier niet aan de orde.
Deze vogel heeft een lichte kop met donker masker en lichte hals met donker in de nek. Rug en vleugels met strakke witte randen.
Geen plat voorhoofd en 'potlood' snavel, dus ook geen Pontische meeuw.
Pleit dus allemaal voor Geelpootmeeuw.
Het enige waar ik moeite mee heb ik de kop en de snavel. Zeker op de eerste foto.

Jaap de Jong

Ondertussen heeft Merijn Loeve er al een Kleine Mantelmeeuw van gemaakt...
Dat gaat mijn theorie :lol:

OJGoreng

Citaat van: Jaap de Jong op september 01, 2019, 10:36:32 AM
Zilvermeeuw en Kleine Mantelmeeuw hebben als juveniel een donker kleed over bijna het hele lichaam. Is hier niet aan de orde.

Hier gaat 'ie mis, denk ik. Eigenlijk zijn die grote meeuwen in dit kleed alleen goed van elkaar te onderschieden door een combinatie van een paar veerpartijen (hand, staart, tertials, grote dekveren) en dan nog een paar ondersteunende structuurkenmerken. De rest van het kleed kan erg variabel zijn. De meeste van die donkere dekveren beginnen met meer of minder brede lichte randen, die er gedeeltelijk af slijten. Bij zilvermeeuw is dat meestal het meest uitgebreid, dus die kunnen zelfs een behoorlijk lichte algemene indruk maken, maar ook bij kleine mantel komt dat voor (zoals hier). Bij vogels die vroeg uit het ei komen (de zuidelijke soorten, dus vooral pontische en geelpoot) begint dat slijten dus ook vroeger, met als gevolg dat die vaak een donkerder (of wat roodachtig gebleekte) indruk maken vergeleken bij noordelijke soorten die er verser uitzien (omdat ze later geboren zijn).
Met vriendelijke groet, Zainal

Jaap de Jong

Hartelijk dank voor je uitleg!