Heidekrabspin - Xysticus acerbus?

Gestart door zakdrager, augustus 31, 2019, 05:44:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Het zal wel niet bevestigd kunnen worden want het zijn beide subadulten (mn 3 mm + vr 4 mm) maar ik vind ze bijzonder veel lijken op heidekrabspinnen. Gevonden op het Maldense deel van Mulderskop, op heide bij een bosrand.

Eerst het vrouwtje

Groet, Henk

zakdrager

En nu het mannetje


zakdrager

Ik heb deze twee nu zo'n 2 maanden in kweek. Dat gaat goed tot nu toe. Echter, te verwachten valt dat ze pas volgend voorjaar volwassen zijn, en ik kweek ze tot nu toe binnenshuis in een (nu) verwarmde woonkamer.
Het lijkt me niet zo verstandig om ze de komende zes maanden in een verwarmde kamer te blijven houden. Heeft iemand ervaring met kweken waarbij je de spinnen de winter door moet helpen? Kan ik ze beter buitenshuis gaan zetten? Eisen waaraan de behuizing dan moet voldoen? Andere tips?

Vriendelijke groet,

Henk ten Holt


jvogels

Gewoon binnen houden, met een beetje geluk gaan ze dan sneller ontwikkelen. Je zou met Licht-donker regime kunnen spelen, om ze te foppen (maw: na 21 december versneld de periode van licht verlengen). Als er diapauze mechanismen bestaand dan kun je die op die manier doorbreken. Maar ik denk dat dit bij subadulte spinnen niet eens aan de orde is; gewoon veel voeren.

jvogels

overigens ben ik nog niet overtuigd dat dit X. acerbus is, lijkt me wel iets anders dan X cristatus. De man doet me eerder aan X. ulmi denken.

zakdrager

Dank voor de kweektips, Joost, ga ik proberen.

Groet, Henk

zakdrager

Citaat van: jvogels op november 04, 2019, 09:55:45 AM
overigens ben ik nog niet overtuigd dat dit X. acerbus is, lijkt me wel iets anders dan X cristatus. De man doet me eerder aan X. ulmi denken.

Snap dat je daaraan denkt maar lijkt me qua biotoop onwaarschijnlijk. Ik heb ze gesleept van struikhei onder eiken op Mulderskop.

Ik had verder geen determinatiepogingen gedaan maar zojuist even in Roberts gekeken. Misschien is X. kempelini ook nog wel een optie?

Groet, Henk

jvogels

zeker een (zeldzame) optie, maar met Xysticus juvenielen is het gewoon niet te zeggen. De kleur zegt bijvoorbeeld niet veel, X. cristatus kan varieren van bleekgeel tot chocoladebruin.


zakdrager

OK, we zien het wel, mits het kweken lukt natuurlijk.

Groet, Henk