Re: Wolven in Nederland: kenmerken & tips voor herkenning

Gestart door Geum rivale, augustus 29, 2019, 15:54:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Dit forumonderdeel teruglezend krijg ik de indruk dat hier vooral wolvenliefhebbers actief zijn. Dat is ook een beetje het algemene beeld van natuurminnend Nederland. Toch zijn er ook ecologen die minder gecharmeerd zijn van wolven in Nederland, en daar is volgens mij best wat voor te zeggen. Misschien voegt het aan deze discussie verder niet veel meer toe, maar zie hier voor een wat gechargeerde weergave van mijn eigen mening: https://demeningvanevert.blogspot.com/
Kees van Reenen

peterv

Citaat van: Geum rivale op augustus 29, 2019, 15:54:16 PM
Dit forumonderdeel teruglezend krijg ik de indruk dat hier vooral wolvenliefhebbers actief zijn.
Ik weet niet wat je onder een wolvenliefhebber verstaat. Ik loop niet te kwijlen bij de gedachte om in ons land een wolf te kunnen ontmoeten. Als ik in mijn hele leven geen wolf zal zien is het mij om het even. Of Nederland te kleinschalig en te druk is voor wolven zal de tijd leren. Vooralsnog lijkt het er op dat de wolven zelf (delen van) Nederland wel geschikt vinden om een roedel te stichten. Wie ben ik om dat te willen verbieden? Wat mij betreft past de wolf in het rijtje van predatoren (ook vogels als havik, slechtvalk, oehoe, zeearend) die uiteindelijk zelf de weg terug hebben gevonden. Het idee dat dergelijke soorten alleen in grote ongerepte wildernis kunnen leven staat haaks op de ecologische realiteit. Zo ook de wolf, die is ... gewoon.
Peter Venema

migratorius

Zoals wel vaker slaat die Evert diverse planken mis.

Moeflons zitten namelijk in soortgelijke dierentuinen als de OVP, met als verschil dat de aantallen door jacht in toom gehouden worden.
Een belangrijke rol in het ecosysteem vervullen ze niet.
De Veluwse wolven blijven blijkbaar van de schapen af. Zet een goed hek neer en het probleem is opgelost.
Als iemand over "wrede" roofdieren begint kan ik hem al helemaal niet meer serieus nemen.

Wat betreft het uitzetten van exotische hoefdieren zijn we het geloof ik meer met elkaar eens. Begrazing gaat alleen met op een of andere manier beheerste aantallen. Dan heb ik inderdaad liever een wolf dan een jager.

Alleen de zwervende wolven zijn een probleem, aangezien de (veehoudende) omgeving zich daar nog niet op heeft ingesteld (dat zie ik ook waar ik woon, geen 10 km van wolvengebied).

JanHein

Geum rivale

Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PM
Moeflons zitten namelijk in soortgelijke dierentuinen als de OVP, met als verschil dat de aantallen door jacht in toom gehouden worden.
Een belangrijke rol in het ecosysteem vervullen ze niet.
De moeflons op de Noord-Veluwe zaten niet in een dierentuin. En op de hei schijnen ze van groot belang te zijn voor het korthouden van de vegetatie en het opvreten van opslag.

Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PM
De Veluwse wolven blijven blijkbaar van de schapen af. Zet een goed hek neer en het probleem is opgelost.
Wolven - meer hekken nodig - natuur?

Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PM
Als iemand over "wrede" roofdieren begint kan ik hem al helemaal niet meer serieus nemen.
Waarom? Een kogel is diervriendelijker dan een bek vol tanden. Zeker, in de natuur komt veel wreedheid voor, ook op kleinere schaal. Maar dat wil niet zeggen dat we de noodzakelijke aantalsbeheersingen dan maar door wolven moeten laten doen waar het ook door ervaren jagers kan. het verbaast me dat veel mensen tegelijkertijd klagen over dierenwelzijn in de veehouderij én herten liever door een wolf dan door een jager gedood zien worden.
Kees van Reenen

peterv

Citaat van: Geum rivale op augustus 29, 2019, 17:27:16 PM
Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PM
Moeflons zitten namelijk in soortgelijke dierentuinen als de OVP, met als verschil dat de aantallen door jacht in toom gehouden worden.
Een belangrijke rol in het ecosysteem vervullen ze niet.
De moeflons op de Noord-Veluwe zaten niet in een dierentuin. En op de hei schijnen ze van groot belang te zijn voor het korthouden van de vegetatie en het opvreten van opslag.

Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PM
De Veluwse wolven blijven blijkbaar van de schapen af. Zet een goed hek neer en het probleem is opgelost.
Wolven - meer hekken nodig - natuur?

Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PM
Als iemand over "wrede" roofdieren begint kan ik hem al helemaal niet meer serieus nemen.
Waarom? Een kogel is diervriendelijker dan een bek vol tanden. Zeker, in de natuur komt veel wreedheid voor, ook op kleinere schaal. Maar dat wil niet zeggen dat we de noodzakelijke aantalsbeheersingen dan maar door wolven moeten laten doen waar het ook door ervaren jagers kan. het verbaast me dat veel mensen tegelijkertijd klagen over dierenwelzijn in de veehouderij én herten liever door een wolf dan door een jager gedood zien worden.
De discussie gaat hier steeds meer in de richting van jacht en wildbeheer. Dat hoort thuis onder "ethiek" en niet onder wolven. Ik stel voor dat de reacties hier stoppen en desgewenst worden voortgezet onder een nieuw topic bij "ethiek".  Dan kan het hier weer over wolven in Nederland gaan.
Peter Venema

Rob Koelman

#5
Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PMMoeflons zitten namelijk in soortgelijke dierentuinen als de OVP, met als verschil dat de aantallen door jacht in toom gehouden worden.
Een belangrijke rol in het ecosysteem vervullen ze niet.

Citaat van: Geum rivale op augustus 29, 2019, 17:27:16 PMDe moeflons op de Noord-Veluwe zaten niet in een dierentuin. En op de hei schijnen ze van groot belang te zijn voor het korthouden van de vegetatie en het opvreten van opslag.

De moeflons zitten in afgesloten gebieden, omheind door hoge hekken. Dat is dus wel degelijk een vergelijkbare situatie met de OVP.

De moeflon is daarbij geen inheemse, wilde soort, maar een subrecent geïntroduceerd primitief schapenras. Als het gaat om het beheer van heidevegetaties kunnen moeflons eenvoudig worden vervangen door andere grazers, bijvoorbeeld door schaapskuddes van recentere rassen. Net zo efficiënt en een stuk beter te beheren...


Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PM
Als iemand over "wrede" roofdieren begint kan ik hem al helemaal niet meer serieus nemen.

Citaat van: Geum rivale op augustus 29, 2019, 17:27:16 PMWaarom? Een kogel is diervriendelijker dan een bek vol tanden. Zeker, in de natuur komt veel wreedheid voor ...

Dat is dus ecologische BS van de reinste soort. De natuur kent geen wreedheid, dat is een menselijke emotie...
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2019, 20:31:05 PMDe natuur kent geen wreedheid, dat is een menselijke emotie...

Dat hangt een beetje van de definitie af, denk ik. Van Dale definieert het simpelweg als "zonder gevoel" (wat impliceert dat er dus ook geen kwaadaardigheid bij komt kijken). Dat een roofdier geen empathie heeft voor zijn prooi lijkt me wel zo handig, anders raakt het hele predatorenbestand snel depressief, verteerd door schuld.
Met vriendelijke groet, Zainal

peterv

Ik heb dit zijspoor van het wolventopic afgesplitst en verplaatst naar ethiek omdat het hier niet meer over wolven gaat maar over jacht, wildbeheer en ethiek.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2019, 20:31:05 PMDe natuur kent geen wreedheid, dat is een menselijke emotie...

Citaat van: OJGoreng op augustus 30, 2019, 00:00:04 AMDat hangt een beetje van de definitie af, denk ik. Van Dale definieert het simpelweg als "zonder gevoel" (wat impliceert dat er dus ook geen kwaadaardigheid bij komt kijken). Dat een roofdier geen empathie heeft voor zijn prooi lijkt me wel zo handig, anders raakt het hele predatorenbestand snel depressief, verteerd door schuld.

Dat 'zonder gevoel' dient binnen de context van wat wij onder wreedheid verstaan natuurlijk te worden gelezen als 'zonder gevoel, terwijl dat er wel zou moeten zijn'... Gaat om een definitie met betrekking tot menselijk gedrag.
Met vriendelijke groet, Rob

ronris

Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2019, 20:31:05 PM
Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PMMoeflons zitten namelijk in soortgelijke dierentuinen als de OVP, met als verschil dat de aantallen door jacht in toom gehouden worden.
Een belangrijke rol in het ecosysteem vervullen ze niet.

Citaat van: Geum rivale op augustus 29, 2019, 17:27:16 PMDe moeflons op de Noord-Veluwe zaten niet in een dierentuin. En op de hei schijnen ze van groot belang te zijn voor het korthouden van de vegetatie en het opvreten van opslag.

De moeflons zitten in afgesloten gebieden, omheind door hoge hekken. Dat is dus wel degelijk een vergelijkbare situatie met de OVP.

De moeflon is daarbij geen inheemse, wilde soort, maar een subrecent geïntroduceerd primitief schapenras. Als het gaat om het beheer van heidevegetaties kunnen moeflons eenvoudig worden vervangen door andere grazers, bijvoorbeeld door schaapskuddes van recentere rassen. Net zo efficiënt en een stuk beter te beheren...


Citaat van: migratorius op augustus 29, 2019, 17:13:29 PM
Als iemand over "wrede" roofdieren begint kan ik hem al helemaal niet meer serieus nemen.

Citaat van: Geum rivale op augustus 29, 2019, 17:27:16 PMWaarom? Een kogel is diervriendelijker dan een bek vol tanden. Zeker, in de natuur komt veel wreedheid voor ...

Dat is dus ecologische BS van de reinste soort. De natuur kent geen wreedheid, dat is een menselijke emotie...
Voor de goede orde, de populatie moeflons op de Noord-Veluwe (Noorderheide, Vierhouterbos, Elspeterbos en Elspeterstruiken) liepen als sinds enige jaren in een gebied dat tot de vrije wildbaan gerekend kan worden door verwijderen van enige rasters. Primair is de moeflon, met wisselend succes uitgezet op een aantal locaties op de Veluwe in de 20'er jaren als jachtwild door enige grondbezitters. Na herintroducties in latere jaren, voornamelijk in de tweede helft vorige eeuw, zie bv Wekeromse zand kwam besef meer en meer dat de moeflon ook als grazer op arme, woeste gronden kon worden ingezet. De zeer geisoleerde populaties, vaak ontstaan uit maar enkele dieren hebben ook te kampen met een lagere reproduktie, waarschijnlijk als gevolg van inteelt waardoor deze populaties door gering afschot beheerd konden worden in hun leefgebied.

Gebleken is echter dat door de terugkeer van de wolf in delen van Europa de bestaande populaties moeflons eraan moeten geloven. Zeker bij onze oosterburen waar vrij omvangrijke populaties voorkomen is dit duidelijk merkbaar dat moeflon prooidier nummer 1 is, gevolgd door damhert. in een aantal gevallen heeft dit ertoe geleid dat een populatie moeflons verdwenen is of gedecimeerd. hetzelfde is gebeurd met de populatie op de Noord-Veluwe.

Om moeflons nu opeens anders te gaan kwalificeren of een andere status dan ree, dam/edelhert of zwijn te gaan geven lijkt mij zeer onwenselijk daar zij nu eenmaal voor wolf een relatief makkelijk (exotisch) hapje zijn. het staat natuurlijk wel een terreineigenaar/TBO vrij om zijn Corsicaanse schaapjes achter een raster te houden (NPHV, Wekeromse zand, Hoog-Deelen, landgoed Ampsen enz) .

 

Geum rivale

Kijken hoe mensen reageren als we wat wolven loslaten in de OVP...
Kees van Reenen

Freek Verkerk

Citaat van: Geum rivale op augustus 31, 2019, 13:56:21 PM
Kijken hoe mensen reageren als we wat wolven loslaten in de OVP...
Ik heb begrepen dat er poortjes zijn voor reeen in de OVP. De OVP is misschien wel afgesloten voor Koniks, Edelherten en Heckrunderen, maar er zijn nog wel kleinere toegangen die benut zijn door de vos, zwijn, bever, ree en otter. Ik denk dat de wolven geen problemen hebben om hier binnenn te komen. Ik verwacht ook dat ze dat binnenkort zullen doen. Wanneer ik dat verwacht? Over 3 jaar: 2022. Misschien eerder.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk