Onbekend

Gestart door wimkarst, augustus 29, 2019, 11:44:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimkarst

Op grote hoogte kwam deze vogel voorbij. Is dit een middelste jager? Foto is gemaakt in Oostkapelle.
Ben best wel benieuwd.

Oenanthe

Heb je ook bij de sterns gekeken? Smalle vleugels, gevorkte staart wijzen daar wel op toch?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

wimkarst

Hij was veel groter dan een grote stern. Misschien een reuzenstern dan?

Oenanthe

Je schrijft dat de vogel op grote hoogte voorbij kwam. Hou er dan rekening mee dat niets zo moeilijk is in te schatten als de grootte van een vogel. Precies om die reden denken zo veel mensen een arend te zien als ze een buizerd in beeld hebben.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

wimkarst

Bij het invoeren van de foto op de nieuwe site kwamen de volgende mogelijkheden: Middelste jager, kleine jager, kleinste jager of rode wouw.
Vandaar mijn twijfel en dus mijn vraag op het forum.
Mvg.

Wim

Rob Koelman

Citaat van: wimkarst op augustus 29, 2019, 17:04:35 PMBij het invoeren van de foto op de nieuwe site kwamen de volgende mogelijkheden: Middelste jager, kleine jager, kleinste jager of rode wouw.
Vandaar mijn twijfel en dus mijn vraag op het forum.

Te vaak wordt door waarnemers klakkeloos aangenomen dat ObsIdentify een feilloos wondermiddel is. ObsIdentify is voor o.a. vogels echter nog notoir onbetrouwbaar. Dit wordt helaas niet vermeld als je een waarneming invoert en vervolgens suggesties voor een soortnaam krijgt. Zou goed zijn als er telkens duidelijk wordt vermeld dat genoemde namen niet meer dan suggesties zijn en dat de waarnemer deze zelf dient te controleren.

Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Hart

Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2019, 17:21:36 PMTe vaak wordt door waarnemers klakkeloos aangenomen dat ObsIdentify een feilloos wondermiddel is.
:right:
Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2019, 17:21:36 PMObsIdentify is voor o.a. vogels echter nog notoir onbetrouwbaar.
ObsIdentify werkt fantastisch, ook voor vogels, met - helaas - enkele uitzonderingen. Verder blijft wel gelden 'garbage in garbage out'. Met alle respect is Wims foto niet best, als de software zulke totaal verschillende soorten als optie noemt weet je al dat hij geen match kan vinden. De problemen die er zijn met ObsIdentify zijn een verkeerde uitkomst met hoog 'zekerheidspercentage' bij het determineren van foto's van goede kwaliteit[/quote]
Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2019, 17:21:36 PMDit wordt helaas niet vermeld als je een waarneming invoert en vervolgens suggesties voor een soortnaam krijgt. Zou goed zijn als er telkens duidelijk wordt vermeld dat genoemde namen niet meer dan suggesties zijn en dat de waarnemer deze zelf dient te controleren.
Er staat inmiddels een disclaimer in, uiteraard niet met jouw formulering die gebaseerd is op incidentele negatieve ervaringen, bij 1 soortgroep.

Overigens lijkt me een vorkstaartplevier-soort nog wel een mogelijkheid voor Wims vogel. Maar of we hier uit gaan komen...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jonathan van Erkel

Is nog meer oplichten misschien een optie?
Met vriendelijke groet,
Jonathan van Erkel

Rob Koelman

#8
Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2019, 17:21:36 PMTe vaak wordt door waarnemers klakkeloos aangenomen dat ObsIdentify een feilloos wondermiddel is.

Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2019, 17:21:36 PMObsIdentify is voor o.a. vogels echter nog notoir onbetrouwbaar.

Citaat van: Vincent Hart op augustus 29, 2019, 18:02:11 PMObsIdentify werkt fantastisch, ook voor vogels, met - helaas - enkele uitzonderingen.

Met alle respect, maar dat is complete BS. ObsIdentify is voor meerdere soortgroepen nog totaal onbetrouwbaar. En dat is niet alleen mijn mening, maar die van vele gebruikers - waaronder zelfs meerdere admins - van waarneming.nl. Lees alle reacties n.a.v. totaal absurde suggesties van Obsidentify nog eens na zou ik zeggen...  B)


Ter aanvulling:
Citaat van: Vincent Hart op augustus 29, 2019, 18:02:11 PMObsIdentify werkt fantastisch, ook voor vogels, met - helaas - enkele uitzonderingen. Verder blijft wel gelden 'garbage in garbage out'. Met alle respect is Wims foto niet best, als de software zulke totaal verschillende soorten als optie noemt weet je al dat hij geen match kan vinden.

Ik blijf bij mijn bewering dat ObsIdentify voor o.a. vogels nog notoir onbetrouwbaar is. Je weet natuurlijk ook wel dat in de praktijk veel (zo niet het merendeel) van de als bewijsmateriaal toegevoegde foto's geen topplaten zijn. Waar het menselijk oog in dat soort gevallen meestal nog wel betrouwbaar iets kan zeggen over een determinatie, schiet ObsIdentify in dat soort gevallen gewoon te kort. Stellen dat ObsIdentify fantastisch werkt, mits er topplaten worden ingevoerd, is dan ook een dooddoener van hier tot Tokio...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Even ter ondersteuning van Rob. Niet bedoeld om te jennen verder, maar zijn opvatting over ObsIdentify kloppen wel degelijk en het zou goed zijn om daar toch iets kritischer naar te kijken. Neemt niet weg dat het systeem wel fantastisch is, maar ik denk dat de software nog veel moet 'leren' over soortherkenning.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer