Kleine groene sabel?

Gestart door Douwe van der Ploeg, augustus 28, 2019, 19:28:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Kan zo niks anders vinden, maar gezien de zeldzaamheid en locatie maar op onzeker.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178710549/.
1 Kleine Groene Sabelsprinkhaan - Tettigonia cantans imago, baltsend / zingend, gehoord
datum: 2019-08-28
locatie: Raalte (OV)

foto's:


geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/88144/
Op ca. 3/4 meter in boom. Lange, opbouwende strofes met plots einde. MP3 van heterodyne-geluid op batdetector toegevoegd (ook gewoon hoorbaar). TE-opname en wav. van heterodyne zijn op verzoek beschikbaar.
Douwe van der Ploeg

Wim Bakker

Dat lijkt wel te kloppen. Maar wat een vreemde plek!
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Robert Brunink

Heb je geen normale geluidsopname, dit klinkt nu gewoon veel anders. Ook eindigt die met een rare tik, of was er in de buurt een boer aan het sproeien (lijkt op een tik van een sproeier)? En een Kleine Groene Sabel in een boom? Ik heb er al 100-en gehoord, maar nog nooit eentje in een boom aangetroffen (Grote Groene Sabel zit wel vaak in een boom). Misschien een keer teruggaan voor een opname of een foto?

Douwe van der Ploeg

Dat hangt er vanaf wat je bedoelt met een "normale" geluidsopname. Live niet, 10x vertraagd time expansion wel (zie ook commentaar bij de waarneming). Die tik zijn struiksprinkhanen op batdetector. Teruggaan is niet echt praktisch: de geluidsopname die ik kan maken zit erbij, en een foto lijkt me in een boom in een voortuin niet echt praktisch. Erbuiten dat we inmiddels een week verder zijn, het nu een heel stuk kouder is 's nachts en er een dorpsfeest langs is getrokken. Ik moet binnenkort nog wel een keer in Raalte zijn, en kan er dan best even langsrijden, maar weet niet wanneer dat gaat worden. Zodra het weer boven de 13 graden is 's nachts.

Wat de boom betreft, ik citeer de vrij recente entomologische tabel "De dieren zingen vanuit de vegetatie, en zoeken hiervoor vaak een wat hogere zangpost, soms zelfs boomtoppen.". Veel meer vegatie of zangposten zijn daar niet aanwezig.

Grote groene sabel is het zeker niet, die zat twee bomen verderop en kom ik elke nacht overal wel tegen. Duidelijk ander geluid.
Douwe van der Ploeg

Robert Brunink

Je mag mij ook de locatie via de mail toesturen, ik kom wel eens in die omgeving, dan rijd ik er een keer langs. Kleine Groene Sabel roept deze en volgende maand nog, vooral na 14:00 uur en in de avond (en 's nachts als het niet te koud is). Er zal vast nog wel een keer een warmere dag komen, dan wil ik die omgeving wel eens checken, want Kleine Groene Sabel is wel 1 van mijn lievelingssoorten.

Douwe van der Ploeg

PM komt eraan, maar nogmaals: het weer is nu natuurlijk wel gekanteld, en er is een dorpsfeest geweest, dus geen garantie dat ie er nog zit ;)
Douwe van der Ploeg

Robert Brunink

Bedankt voor de locatie. Ik ben gisterenavond direct geweest, want het was een goede avond voor Sabels (18°C en windstil). Toen ik daar aankwam dacht ik direct: hier kan die niet zitten, want het is een tuin met ongeschikte begroeiing en geen aangrenzend geschikt terrein. Er zaten wel een 5-tal Struiksprinkhanen in die tuin en aan de andere kant van de weg een Grote Groene Sabel. Ik ben er meer dan een uur geweest en heb ook nog wat rondgelopen/-gereden, maar het enige wat ik overal hoorde waren Grote Groene Sabels. Ik kan verder niet uit de geluidsopname halen dat het een Kleine Groene Sabel is, want ik heb nog nooit met een batdetector naar deze soort geluisterd. Andere sprinkhanenkenners kunnen dit waarschijnlijk wel. Maar als het een Kleine Groene was, dan moet het wel bijna een versleept exemplaar zijn. Ik heb zojuist contact gehad met de bewoners van dat huis, ze hebben de laatste tijd niets gehoord in de tuin, maar zullen mij een berichtje sturen wanneer ze iets horen wat lijkt op Kleine Groene Sabel.

tekenaar

mijn indruk is dat kleine groene meer overdag zingt, in de middag, en minder lang doorgaat in de nacht als grote groene. Maar of je daar wat aan hebt?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/