Pigment vlekken ?

Gestart door vlindervrouwke, augustus 21, 2019, 11:13:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

vlindervrouwke

Hallo
Zijn dit pigment vlekken op de vlinder ,of het ontbreken van pigment in dit geval (plakker)
Of is het iets anders.
Groeten Mirriam
Vlindervrouwke Mirriam Arts

caliprobola

Dit is volgens mij een gynandromorf, de bleke delen zijn vrouwelijk, de rest is mannelijk.
Een zeldzame waarneming.

vlindervrouwke

Wat apart.!! een gender neutrale vlinder dus.
Bedankt voor de oplossing. caliprobola
Groeten Mirriam
Vlindervrouwke Mirriam Arts

Rayan Majoor

Ik zou niet zeggen dat het een gynandromorf is. Over het algemeen is er dan in de lengte een (zo goed als) rechte lijn met de ene helft van de vlinder mannelijk en de andere helft vrouwelijk. De lijn kan nog wel eens scheef lopen, maar het lichaam (voor zover te zien) is volledig mannelijk. Wat wel een verklaring zou kunnen zijn (naast dat het gewoon een toevallige afwijking is of een foutje in de ontwikkeling) is dat tijdens de ontwikkeling van de vleugels zo nu en dan toch bepaalde vrouwelijke genen actief waren waardoor er stukjes van de vleugel vrouwelijk waren (er zijn verschillende mechanismen die zoiets kunnen veroorzaken).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

#4
Citaat van: Rayan Majoor op augustus 22, 2019, 08:46:25 AM
Ik zou niet zeggen dat het een gynandromorf is. Over het algemeen is er dan in de lengte een (zo goed als) rechte lijn met de ene helft van de vlinder mannelijk en de andere helft vrouwelijk.
Wat je hier beschrijft is een bilaterale gynandromorf, dat is slechts 1 vorm van gynandromorfie.

Volgens wikipedia:
CiteerA gynandromorph can have bilateral asymmetry—one side female and one side male.[7] Alternatively, the distribution of male and female tissue can be more haphazard.

En voor de volledigheid geef ik nog eens de definitie van haphazard:
Citeerlacking any obvious principle of organization
Dus ook als er slechts enkele stukjes van de vleugel vrouwelijk zijn spreken we van gynandromorf.

En nog een interessant stukje van het floridamuseum: https://www.floridamuseum.ufl.edu/100years/eastern-tiger-swallowtail/
CiteerMost gynandromorphs among butterflies and moths are not male on one side, female on the other, but have features of the opposite sex seemingly randomly appearing throughout their body and wings. We call such specimens mosaic gynandromorphs. In reality they are mostly intersexes – genetically they are either males or females in all of their cells, but the opposite sex characteristics simply prevail. Expression of sex is regulated through biochemical pathways and these pathways can malfunction.

vlindervrouwke

Wat een interessant verhaal,(https://www.floridamuseum.ufl.edu/100years/eastern-tiger-swallowtail/) en wat erg dat er nog steeds sporen worden nagelaten door de Tsjernobyl  ramp.
Wat Rayan  vertelde was mij bij het Googlen ook opgevallen.  (de rechte lijn) Maar met de uitleg van  Pieter begrijp ik nu  dat ik een deels gynandromorph heb waar genomen. Een mannetjes plakker met een mozaïek patroon van het vrouwtje.
Ik ben natuurlijk erg blij met mijn waarneming van een op de 100.000
Groeten Mirriam
Vlindervrouwke Mirriam Arts

Rayan Majoor

Ah, weer iets nieuws geleerd. Wel apart dat de bilaterale, die volgens de link die je stuurde minder voorkomt, juist degene is die je overal ziet als je op gynandromorf zoekt (en dat dat ook de enige is waar ik eerder van had gehoord). Maar in ieder geval erg interessant, dan zou dit inderdaad wel een gynandromorf kunnen zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Julian

Bijzonder Mirriam!

Op https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=457317.0 ben ik een verzameling gestart van (kleur/tekening)afwijkingen bij nachtvlinders. Mag ik jouw foto met naamsvermelding en link naar dit topic overnemen in het overzicht?

vlindervrouwke

ja hoor! Mijn foto`s mogen gebruikt worden.
groeten Mirriam
Vlindervrouwke Mirriam Arts

Julian

Top! Hij staat erbij. Dankjewel!  :blink: