Braakbal blauwe reiger?

Gestart door johnvdw, augustus 27, 2019, 14:58:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

johnvdw

Enige tijd geleden kwam ik een braakbal (?) tegen volledig gevuld met resten van rode amerikaanse rivierkreeften (zie:https://waarneming.nl/species/10083/observations/? . De braakbal (of wat er op leek) lag op een bruggetje aan de waterkant en was ongeveer 12-13 cm groot.
Is deze van een blauwe reiger of toch van een andere kreeftenliefhebber?

Alvast bedankt,
John

Jacob Molenaar

Ben er niet heel bekend mee, maar waarom niet van een otter?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

johnvdw

Jacob, bedankt voor de suggestie
Otters komen inderdaad in dit gebied voor, dus zou een optie kunnen zijn, daar had ik ook al aan zitten denken.
Maar ik verwacht dat een otter zijn prooi helemaal op kluift, dus dat er geen complete scharen in de uitwerpselen terechtkomen.
Uitwerpselen van de otter zijn 2-10 cm groot, dus kleiner dan de betreffende braakbal (of wat het dan ook moge zijn).

John

Rob Koelman

#3
Qua formaat zou je idd aan een blauwe reiger denken. Ik ken alleen geen braakballen van reigers die er zo uitzien (dat is dus niet hetzelfde als zeggen dat deze niet zouden bestaan).

Otters kunnen uitwerpselen produceren die vrijwel geheel uit resten van zoetwaterkreeftjes bestaan. Voor otter lijkt deze braakbal/keutel echter wel erg fors.

Ik noem voor de volledigheid ook maar even vos. Opportunist bij uitstek als het gaat om voedselbronnen. Ook van deze soort ken ik dit type keutels niet, maar qua formaat zou het kunnen...

Overigens lijken er nog al wat vleesresten aanwezig te zijn tussen de harde delen. Dat wijst eerder op een braakbal dan een uitwerpsel, waarbij je namelijk alleen nog maar onverteerbare delen van kreeft zou verwachten.
Met vriendelijke groet, Rob

johnvdw

Rob bedankt voor de reactie!
Dan hou ik het (voorlopig) maar op een braakbal van een blauwe reiger.

Overigens zit er een kleine wending aan het verhaal, of dit aan de essentie van het verhaal iets uitmaakt betwijfel ik.
Bij nadere bestudering van de braakbal ben ik erachter gekomen dat de resten toch niet van een rode Amerikaanse rivierkreeft zijn (zo hebben de scharen hebben geen uitsteeksels maar juist putjes en de vorm van de scharen klopt ook niet...

Rob Koelman

#5
Citaat van: johnvdw op september 02, 2019, 13:22:00 PMOverigens zit er een kleine wending aan het verhaal, of dit aan de essentie van het verhaal iets uitmaakt betwijfel ik.
Bij nadere bestudering van de braakbal ben ik erachter gekomen dat de resten toch niet van een rode Amerikaanse rivierkreeft zijn (zo hebben de scharen hebben geen uitsteeksels maar juist putjes en de vorm van de scharen klopt ook niet...

Laat even weten als je de juiste naam van de zoetwaterkreeftjes hebt gevonden. Ben wel nieuwsgierig.

En dan natuurlijk ook nog even apart invoeren (als 'prooi van')...
Met vriendelijke groet, Rob

johnvdw

Ik heb nog eens goed gekeken naar de mogelijke prooien en ik kom uit op geknobbelde Amerikaanse rivierkreeft. Deze komt ook inderdaad in dit gebied voor en is dus dat zou dan heel goed kunnen kloppen.

John

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/