Morpho Peleides in Antwerpse Stadspark!?

Gestart door stefanic, augustus 26, 2019, 16:34:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

stefanic

Sorry dat mijn eerste post ineens een 'straffe' is ;-)

Zonet (maandag 26/8 rond 14u45) in stadspark Antwerpen een erg grote blauwe vlinder gezien en zelfs een seconde op 'film' (zie capture in bijlage met extra nog 2 'uitsnedes'). Filmpje zelf stelt niet veel meer voor, mijn eerste poging om eens iets te filmen met mijn gsm...

Ik dacht eerst aan een grote weerschijnvlinder, maar daarvoor was deze nog veel te groot. Spanwijdte van één vleugel was zo groot als een hele Atalanta, ruim 6-7cm... per vleugel dus... En volledig fel blauw, maar met een gelijkmatige zwarte rand
Via Google kwam ik op de Blauwe Morpho (https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2139041/Vlinder-zo-groot-als-een-pannenkoek-duikt-op-in-achtertuin) en ik ben quasi zeker dat het er zo eentje was, Morpho Peleides? Onderzijde van de vleugels leek me vrij egaal donkerkleurig. Van die ogen die ik op verschillende foto's op internet zag, heb ik niet echt iets kunnen zien.
Mogelijk ontsnapt uit de vlindertuin van de Antwerpse zoo?
Het was een echt traag 'flappende' vlinder maar hij had helaas nooit zin om even te gaan zitten, en ik had moeite om deze al stappend bij te houden...

kleine correctie...: ik zie dat dit 'al' mijn 3e post is ;-)