Is dit een albino meeuw?

Gestart door tsarevitsj, augustus 26, 2019, 16:17:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

tsarevitsj

Hoi, ik ben volledig noob op het gebied van meeuwen e.d. maar vorig jaar en het jaar daarvoor liepen hier, de Kattensloot in Amsterdam, nogal wat mensen rond om de 'kleine burgemeester' te fotograferen. Iemand legde mij toen uit waarom dat redelijk bijzonder was. Toevallig hebben wij een picknicktafel aan de waterkant en daaraan gezeten viel mij onderstaande meeuw op. Hij is groter dan de kleine meeuwen maar kleiner dan de grote meeuwen en hij is spierwit maar heeft geen oranje albino ogen. Hopelijk kan iemand mij vertellen of dit een bijzonder exemplaar is of niet.
De foto's zijn 24 augustus genomen in de Kattensloot te Amsterdam.

Ik ben nog even aan het pielen om de foto's bij te sluiten, sorry.

Ciao Pjotr

Marijn de Weijer

Hallo,

als je op waarneming.nl een waarneming aanmaakt, kun je eenvoudig de foto toevoegen, en bij opties staat een keuze Forum, zo hebben we alle info bij elkaar.

Ook zijn we op het forum gewend om met onze eigen naam te ondertekenen,

groet
Marijn

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

OJGoreng

#2
Maar wat die meeuw aangaat: ja, daar lijkt het wel op. Zij mist elk pigment. Overigens zit zij (op basis van formaat en bouw is het waarschijnlijk een vrouwtje) er al een tijdje; de meningen zijn wat verdeeld of het nu om een kleine mantelmeeuw of een Pontische meeuw gaat. Voor allebei valt wat te zeggen, maar we zullen er wel nooit achterkomen. Het lijkt dus geen bijzondere soort, maar wel een bijzondere kleurvorm van een heel gewone of een iets minder gewone soort.

Ingevoerd als Pontische, als Kleine Mantelmeeuw, en als Meeuw Onbekend.

Overigens weet ik niet of bij meeuwen albino's daadwerkelijk rode ogen krijgen (anderen hier hebben daar vast wel verstand van); feit is wel dat de ogen bij een vogel van deze leeftijd heel donker horen te zijn, terwijl je nu een ongepigmenteerde iris ziet. Roodheid door bloedvaten kan ik er niet in herkennen, dus wellicht gaat het om nog een andere kleurafwijking, volledig leucistisch ofzo (maarw waarom de ogen dan niet donker zijn weet ik dan ook niet).





Met vriendelijke groet, Zainal

ruud_altenburg

Lijkt mij dat Pontische op basis van de structuur toch de beste papieren heeft.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jeroen Nagtegaal

Het wordt echt tijd voor een geluidsopname. Pont of Kleine Mantelmeeuw klinkt toch echt anders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

OJGoreng

Ik heb begrepen dat ze al een tijdje niet meer gezien wordt.
Met vriendelijke groet, Zainal

tsarevitsj

Citaat van: OJGoreng op september 07, 2019, 20:56:08 PM
Ik heb begrepen dat ze al een tijdje niet meer gezien wordt.

Ik begrijp niet zo goed waar je dit op baseert hoor. De meeuw zit nog steeds in de Kattensloot te Amsterdam.

Ik heb geen idee hoe je met een smartphone een goede geluidsopname kunt maken, als ik brood voer vliegen/zwemmen er tientallen andere meeuwen rond. Iemand een tip hiervoor?

Ciao Tsarevitsj

OJGoreng

Citaat van: tsarevitsj op september 13, 2019, 16:21:28 PM
Citaat van: OJGoreng op september 07, 2019, 20:56:08 PM
Ik heb begrepen dat ze al een tijdje niet meer gezien wordt.

Ik begrijp niet zo goed waar je dit op baseert hoor.


Op iets wat iemand anders die daar in de buurt woont vertelde, maar ik heb in dit geval graag ongelijk!
Met vriendelijke groet, Zainal