Wie kan mij helpen.

Gestart door pino10, augustus 26, 2019, 09:52:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

pino10

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178591718/.
1 Vogel onbekend - Aves indet. adult, gezien
datum: 2019-08-26
locatie: Den Helder - Fort Erfprins (NH)

foto's:


Ik denk een paapje.

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

pino10


OlivierO

Citaat van: pino10 op augustus 26, 2019, 09:55:16 AM
Bedankt Jacob

Gr. Eric

Dag Eric,

Goed dat iemand je al geholpen heeft. Maar kan je ook zeggen waarom dit een Paapje is? Er zijn een aantal kenmerken zichtbaar die daar op wijzen. Op die manier leer je het meeste bij.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

pino10

Ja, hij heeft een witte wenkbrauwstreep ( Niet te verwarren met een Roodborsttapuit ).  Hij heeft een oranje borst. En een witte streep onder bij de wangen. Onderzijde is faalwit. Bij de andere foto's is dit nog beter te zien. Ik had wel eens vaker gedacht een paapje te determineren maar dan was het toch weer een Roodborsttapuit.

Gr. Eric :duim:



OJGoreng

Citaat van: pino10 op augustus 26, 2019, 19:19:34 PMHij heeft een oranje borst. En een witte streep onder bij de wangen.

Je geeft de beschrijving van een volwassen mannetje in zomerkleed, maar op de foto staat een eerste-kalenderjaarvogel met een heel ander kleed. Ofwel: trap niet in de valkuil dat je de beschrijving uit je hoofd leert, want dan zie je ook altijd wat je verwacht, en niet wat je echt ziet.

Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Je kunt de leeftijd van een paapje enkel betrouwbaar vaststellen door de kleur van de binnenkant van de bovensnavel te controleren. Op de foto kan ook een adult vrouwtje in winterkleed staan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

pino10

Bedankt voor de reactie, dit was de eerste keer dat ik een paapje zag. Jullie hebben gelijk sommige specifieke kenmerken zitten in mijn hoofd en kan dan soms verwarrend werken, helemaal als je een jonge vogel ziet.

Ik moet nog veel leren, maar het blijft een geweldige hobby vogels kijken.

Gr. Eric  :duim: