Eitjes op klokjes gentiaan

Gestart door Thuan, augustus 25, 2019, 17:14:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thuan

Hallo allemaal,

Herkend iemand deze eitjes op een klokjes gentiaan? Ik heb het met een canon powershot door mijn loepje proberen te maken.

Ik weet dat er gentiaanblauwtjes (in het verleden) zijn gesignaleerd en dat er gentiaan vedermot zitten.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan kunnen maken.

groetjes!!

Bert van Rijsewijk

Het is een ovaal eitje: het eitje van het gentiaanblauwtje is rond en is ook niet  glad.
Volgens mij een eitje van de gentiaanvedermot.

Bert.

Rayan Majoor

Er zijn twee eitjes gefotografeerd. Gentiaanblauwtje zit er inderdaad niet tussen (en die kan je maar beter bij uit de buurt blijven: als je veel rond een gentiaan loopt zullen daar niet snel meer mieren komen die juist onmisbaar zijn in de ontwikkeling van de rupsen). De bovenste zal inderdaad een gentiaanvedermot zijn als de foto op microlepidoptera.nl klopt. De tweede doet me denken aan iets in de richting van Crambidae of Tortricidae maar mijn (best goede maar incomplete) bron voor wat er allemaal op welke plantensoort voorkomt geeft alleen de windevedermot (zie http://www.brc.ac.uk/dbif/hostsresults.aspx?hostid=2432 ) en zo'n eitje op uiterlijk determineren is onmogelijk.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl