2019: topjaar voor Schaakbordlieveheersbeestjes?

Gestart door Margreet Kwh, augustus 25, 2019, 12:11:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Toen ik de statistieken voor het Schaakbordlieveheersbeestje eens ging bekijken, viel het me op dat er dit jaar veel meer doorgegeven zijn dan in enig ander jaar vanaf 2005, en in veel meer km-hokken. En het jaar is nog niet eens voorbij.

Is er veel meer naar gezocht, of betekent dit dat er dit jaar veel meer zijn?
Wie weet er meer van?

Groet van een nieuwsgierige waarnemer.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jan cuppen

Tot 2014: langzame groei van aantal waarnemers
2015--2016: lieveheersbeestjesproject (resultaten in speciaalnummer Entomologische Berichten 2017)
2017-2018: stabiele lijst waarnemers
2019: mogelijk goed jaar voor Propylea? mogelijk effect project Limburgse lieveheersbeestjes?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

gbeersma

Ik heb er dit jaar (in de omgeving van Zwolle) zeker meer gezien dan de afgelopen jaren.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Arp

Probleem met dit soort vraagstukken is dat we geen historische data hebben die gemakkelijk statistisch te vergelijken is met recente gegevens. Er is nooit consequent, wekelijks ofzo, langs dezelfde route door de dezelfde mensen gemonitord, dus je zult altijd last hebben van waarnemerseffecten. Misschien herkennen veel mensen het schaakbordje ook pas sinds het LHB-atlasproject als een Lieveheersbeestje - het beestje is immers niet "standaard" rood met zwarte stippen (?)

Ook ik kan alleen op buikgevoel afgaan en dan heb ik dit jaar wel veel Schaakbordjes gezien inderdaad. Misschien iets meer dan vorig jaar, maar als ik terugkijk over de 10-12 jaar dat ik met beestjes bezig ben, zit het Schaakbordje eigenlijk altijd wel in de top drie of top vijf van de meestvoorkomende soorten. Ze vallen alleen iets minder op misschien.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

In de gauwigheid vond ik nog enkele soorten waarvan dit jaar veel meer waarnemingen zijn ingevoerd: tweestippelig lieveheersbeestje, roomvleklieveheersbeestje en heggenranklieveheersbeestje. Van het zestienstippelig lieveheersbeestje zijn vooral meer exemplaren ingevoerd, maar het aantal waarnemingen van die soort is niet echt toegenomen.

Ik denk dat het voor een heel groot deel een waarnemerseffect is. Door het project van een paar jaar geleden zijn meer mensen naar lieveheersbeestjes gaan kijken en dit ook na afronding van het project blijven doen. Verder wagen waarnemers zich wat gemakkelijker aan soortgroepen waarin ze niet echt thuis zijn, omdat ze hulp krijgen van Obsidentify. Ik merk in ieder geval bij het valideren dat er dit jaar heel veel waarnemingen worden ingevoerd. Wel jammer dat Obsidentify het verschil tussen Chrysomelidae en Coccidulinae maar niet onder de knie krijgt, maar dat is een ander verhaal.

Zoals Arp al schreef wordt er niet systematisch gemonitord, zoals bijvoorbeeld bij vlinders, libellen en vogels. De aantallen lieveheersbeestjes zullen afhankelijk van de weersomstandigheden vast wel jaarlijks fluctuaties vertonen, maar door gebrek aan systematisch onderzoek weten we gewoon te weinig om hier goed onderbouwde uitspraken over te kunnen doen.