Hoofdmenu

Stijve ogentroost?

Gestart door cees hummelen, augustus 24, 2019, 23:51:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

cees hummelen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178376167/.
1 Stijve ogentroost - Euphrasia stricta s.l. bloeiend
datum: 2019-08-22
locatie: Schiermonnikoog - Westerduinen (FR)

foto's:



Misschien vierrijige..?

Willemien Troelstra

Met deze foto's en informatie kun je maar weinig kenmerken uit de sleutel controleren. Maar, hij lijkt wel vierhoekig en een compacte bloeiwijze te hebben.

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&id=1807
Bloeiwijze compact, vierhoekig, schutbladen in 4 overlangse rijen gerangschikt. Bladen en schutbladen dik, vlezig en broos; bladen meestal langer dan de stengelleden, met stompe tot iets spitse tanden. Goed ontwikkelde bloemkroon (4-)507(-7,5 mm lang. Stengel stevig, vaak vanaf de voet vertakt. Doosvrucht meestal korter dan de kelk, 4,5-5,5 mm lang.

Ik ben zelf nogal terughoudend met het onderscheiden van de Stijve ogentroost ondersoorten omdat vaak maar een deel van de kenmerken goed leken te kloppen bij een ondersoort.
groet, Willemien Troelstra

Jeanette den Herder

Ik ben het helemaal met Willemien eens. Als duinenmens zie ik veel Stijve ogentroost, maar vaak heb ik mijn aarzelingen om het tot de Vierrijige ogentroost te bestempelen. In mijn ervaring staat hij veel natter. Het gedeelte wat hier op de foto staat, komt overeen met mijn beeld van de Vierrijige ogentroost.
Met vriendelijke groet, Jeanette

cees hummelen

Ik vond het lastig om de kenmerken goed op de foto te krijgen.
Wat me opviel was dat de bloeiwijze erg compact was met de bloemen netjes in vierkante "ringen" rondom de stengel. Dat triggerde me.
Laat ik de waarneming zo staan of "moet" het op vierrijige met vraagteken of nog anders?
Gr Cees

Willemien Troelstra

Zet maar op vier-rijige en laat het lekker aan de admins over om hem goed te beoordelen.
Je kunt een link naar deze forumdiscussie toevoegen, dat is altijd fijn als admin dat je weet dat erover is gediscussieerd. Een waarneming op onzeker zetten heeft niet zo veel meerwaarde.
groet, Willemien Troelstra

cees hummelen

Gewijzigd en de link toegevoegd. Bedankt voor het meedenken!