Groot koolwitje of scheefbloemwitje

Gestart door Wilma van Holten, augustus 23, 2019, 18:35:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilma van Holten

Wie kan mij helpen aan de naam van bijgaande vlinder. Mijn waarneming staat nog steeds op onzeker........
Klein koolwitje is het niet, daar is de vleugelvlek te groot voor. Groot koolwitje betwijfel ik ook, de vleugelvlek loopt aan beide zijden niet ver genoeg naar beneden. De vlek op de vleugel is bij groot koolwitje rond, bij deze vlinder is hij "vierkant".
De vleugelvlek loopt meer rechtdoor zoals vaak bij scheefbloemwitje.....ikzelf twijfel dus ook tussen groot koolwitje of scheefboemwitje.


Wilma van Holten

Hoi Pieter,

Ik zie in een gids staan bij klein koolwitje: zwarte vleugelpunt kort, ik vind de vleugelpunt op de foto juist niet kort/klein.

Wilma van Holten

Ik zie nu in een andere gids staan, dat ader 7 gevorkt moet zijn bij klein koolwitje. Ik zie dat nu voor het eerst met een vergrootglas.

caliprobola

Citaat van: Wilma van Holten op augustus 23, 2019, 19:21:32 PM
Hoi Pieter,

Ik zie in een gids staan bij klein koolwitje: zwarte vleugelpunt kort, ik vind de vleugelpunt op de foto juist niet kort/klein.
Je kan die vlek in de vleugeltop niet zien, want de vleugels zijn gesloten. Het crèmekleurige van de onderzijde vleugeltop is geen exacte spiegel van het zwart van de bovenzijde en meestal uitgebreider dan het zwart.

Citaat van: Wilma van Holten op augustus 23, 2019, 19:26:54 PM
Ik zie nu in een andere gids staan, dat ader 7 gevorkt moet zijn bij klein koolwitje. Ik zie dat nu voor het eerst met een vergrootglas.
Door dat kenmerk mag je een grote streep trekken, dat klopt niet.