Schilddrager of Zuringuil? Waar op te letten?

Gestart door karinl, augustus 21, 2019, 10:01:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

karinl

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177021858/.
1 Schilddrager - Subacronicta megacephala imago, op licht, gezien
datum: 2019-07-27
locatie: Nieuwegein - Park Oudegein-Noord / Kasteel Oudegein (UT)

foto's:


cranefly

Hoi Karin,
Dit lijkt me idd. een Schilddrager.

Bij de Schilddrager lopen vanuit de binnenrand van de voorvleugel meestal een aantal lichte pijlvormige vlekjes die samen een soort bruggetje vormen tussen de niervlekken (de Zuringuil heeft hier slechts 1 à 2 -vaak opvallend witte- vlekjes die geen bruggetje vormen).

De Zuringuil heeft verder een wat langwerpigere voorvleugel en oogt daardoor doorgaans smaller dan de Schilddrager.

Persoonlijk vind ik de Schilddrager qua textuur ook vaak net wat voller/zachter/aaibaarder ogen dan de Zuringuil.

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

karinl

Beste Reindert.

Ik zie wat je zegt over de verschillen tussen Schilddrager en Zuringuil.
Vanaf nu ga ik het toetsen in de praktijk :-).

Bedankt voor je uitleg.
Groetjes.
Karin.

PS. Ik miste je waarnemingen al....jammer, maar het komt vast wel weer...hoop ik.

cranefly

Citaat van: karinl op augustus 22, 2019, 08:46:54 AMPS. Ik miste je waarnemingen al....jammer, maar het komt vast wel weer...hoop ik.

Ik hoop het ook :) Maar dan moeten er wel een paar cruciale dingen veranderen... Komende winter voer ik wschl. wel de zeldzaamheden/nieuwe soorten voor Nieuwegein van dit jaar in.

Groeten,
Reindert

karinl

Goed te horen dat je de waarnemingen nog wel bijhoudt, zoals in het bekende tunneltje...
De winter is een mooie tijd om in te voeren, maar hopelijk wel iets meer dan de zeldzaamheden en de nieuwe soorten van Nwg...:-)

Het reikt te ver om op het forum de nieuwe site te bespreken.

Groetjes.
Karin.

cranefly

Ik houd het nog wel bij, ja... Al zijn mijn nachtvlinderwaarnemingen dit jaar helaas wel met zo'n 75% gekelderd -het tunneltje blijft opvallend leeg en de parkeergarage van het St.Antonius (mijn persoonlijke mega-"lichtval") is overgestapt op sensorlampen -het is daar nu dus 's nachts donker (wel beter voor de vlinders natuurlijk).

Maar goed, ook dit voert eigenlijk te ver voor dit topic  ;D

Vr. Gr.,
Reindert

karinl

Ik heb ook niet veel/niets gezien in het tunneltje dit jaar...hmm....

Sensorlampen in de "mega lichtval" :lol:; jammer voor de waarnemingen, beter voor de vlinders, idd.
Wel leuk om te weten, ik wist het niet.

Ik zie de waarnemingen te zijner tijd wel verschijnen.....

Bedankt voor de info.
Groetjes.
Karin.