Nomada

Gestart door xenion, april 19, 2008, 20:50:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Op een stuk hei kwam ik vandaag deze Nomada tegen. Hij zat dicht in de buurt van nestholen van Andrena Vaga, maar hij bleef rustig zitten zonder in actie te komen. N. lathburiana vloog daar ook rond, maar die is het in ieder geval niet.

1a:
Groeten,
Martin

xenion

#1
1b:
Groeten,
Martin

xenion

#2
1c:
Groeten,
Martin

blerf

xenion, waar heb je de foto's gemaakt?
Groet,
Jeroen

xenion

In de Achterhoek, tussen Zutphen en Lochem in. Vandaag vlakbij Vorden ook nog een gelijkend exemplaar gezien, foto's volgen nog.
Groeten,
Martin

xenion

Het exemplaar van vandaag zat op een paardenbloem aan een bosrand, grenzend aan een heideveldje, waar iets verderop ook een kolonie Andrena vaga zat. Hij lijkt sterk op voorgaand exemplaar, opvallend verschil zijn de 2 gele vlekken op het scutellum.
Beide exemplaren zijn mannetjes trouwens, 13 antennesegmenten, en van beide heb ik ook nog wel wat extra foto's beschikbaar.

2a:
Groeten,
Martin

xenion

Groeten,
Martin

blerf

de laatste lijkt me N. goodeniana of succincta. Maar die eerste....heb je een foto van de kop, schuin van voren/onder? Ik vind de wangen wat breed, maar verder klopt ie niet met sexfasciata... Wel een erg mooi beest!!

-blerf-
Groet,
Jeroen

xenion

#8
En hoe kan ik N. goodeniana en succincta uit elkaar houden? Of is dat niet te doen vanaf een foto? Ik vind ze allebei eigenlijk wel mooi, alleen heb ik van die 1e betere foto's ;)
Van schuin onder heb ik niet, is deze schuin voor genoeg?

1d:
Groeten,
Martin

blerf

Dit is schuinonder genoeg denk ik. De wangen zijn te kort voor N. sexfasciata en bovendien paste de rest van het uiterlijk niet echt op deze soort.

Nomada goodeniana en succincta zijn soorten die zeer veel op elkaar lijken. Vroeger werden ze tot één soort (dus verschillende ondersoorten) gerekend, maar nu hebben beide een eigen soortstatus. Ik durf ze in elk geval niet vanaf een foto te onderscheiden.

-blerf-
Groet,
Jeroen

Ivo Raemakers

Ik vind 1 toch wel een lathburiana man. Waarom jij niet.
Ook 2 mag wat mij betreft lathburiana heten, ook een man trouwens.
Groet Ivo

xenion

N. lathburiana met zo weinig rood? Zo ken ik ze totaal niet, en heb er toch al redelijk wat gezien tussen populaties A. vaga. En dan ook nog eens zulke groene ogen, of valt dit allemaal binnen de variatie?
Valt het aan- of afwezig zijn van de gele vlekken op het scutellum dan ook binnen de variatie?
Groeten,
Martin