Hoe duurzaam paddenstoelen verzamelen? En kan hij daarna nog groeien?

Gestart door VK2211, augustus 22, 2019, 12:33:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

VK2211

Hoi, de titel beschrijft mijn vraag eigenlijk wel. Het antwoord op mijn vraag heb ik niet gevonden op http://www.mushroomexpert.com/studying.html#collecting (een aangeraadde site) en ik heb de vraag ook nog niet op de site zien staan. In mijn gids staat dat ik van een groep paddenstoelen altijd een paar moet laten staan, maar ja, ik ben ook de gewone heksenboleet tegengekomen en die staat altijd in zijn eentje. Hoe kan ik zo'n paddenstoel op een duurzame manier oogsten? Het liefst natuurlijk nadat hij zijn sporen heeft laten vallen, maar wanneer is dat? Is hij dan nog wel eetbaar of is hij dan al te oud (soortspecifiek natuurlijk, dus tips gewenst!)? Tal van vragen!

Bij mijn oude woning groeiden reuzenbovisten. Hij staat echter op een parkeerplaats dus dat is vergiftigde grond (zware metalen). Hoe kan ik deze paddenstoel (en anderen terrestrialen bij strekking) op zo'n manier oogsten dat hij een jaar later bij mij op een speciale plek in de tuin kan opkomen? Ik wil de paddenstoel "stekken" dus wegens mijn gezondheid en wegens duurzaamheid (zie hierboven)


VK2211

Oké, nooit stilgestaan bij het feit dat het weleens verboden zou kunnen zijn. Ik had er überhaupt nooit bij stilgestaan om ze te gaan eten tot anderen erover begonnen en mijn gids allemaal aanwijzingen gaf (eetbaar, niet eetbaar, speciale bereiding nodig, etc.). Bij het determineren m.b.v. de  :micro: gaven ze ook aan dat je ze mee moest nemen (vaak steel + hoed), dus tsja, al met al verander je snel  van gedachten dan. Op allesoverpaddenstoelen.nl heb ik de brochure, de algemene inleiding en de tips gelezen, maar de takeaway is dat het mycelium/vruchtlichaam meenemen geen schade veroorzaakt mits je niet alles platbanjert. Dankjewel voor de informatie. Ik had zelf iets heel anders in mijn hoofd qua informatie en ik weet niet of ik dit 1 2 3 gevonden zou hebben :)